Tässä uutiskoosteessa käyn läpi muutaman uutisen, jotka koskevat D&D:n menekkiä ja uutta suuntaa. Kerron samalla kiinnostavasta artikkelista, jossa verrataan nykyistä D&D:n OGL-sopimusta aiempiin. Mainitsen myös uudesta joukkorahoitusennätyksestä.
Roolipelitiedotus
Heinäkuun lopulla Messukeskuksessa järjestettävä Ropecon-tapahtuma syntyy vapaaehtoisten kehittämän ohjelman myötä. Tuttuun tapaan ohjelmanjärjestäjiä palkitaan vapaalla sisäänpääsyllä tapahtumaan koko viikonlopun ajaksi. Pöytäroolipelien pelinjohtamista lukuunottamatta ohjelmantekijäksi ilmoittautumisaika päättyy 15. huhtikuuta eli noin kuukauden verran on aikaa saada oma settinsä järjestykseen.
Ohjelmahaku on tuttuun tapaan eritelty eri osa-alueisiin. Roolipelaamisen kannalta huomionarvoista on peliesittely Kokemuspisteellä ja erityisesti larpinkaltaisten freeform-pelien vetäminen. Tarkemmat tiedot ja ilmoittautumisohjeet löytyvät asianomaiselta ohjelmahaku-sivulta.
Muutto Messukeskukseen antaa Ropeconille luontevan tilaisuuden uudistumiseen ja tähän conitea tähtääkin. Lehdistötiedotteen mukaan vuoden tavoitteiksi on asetettu mm. kävijämäärän kasvattaminen, suorat nettilähetykset, lapsiystävällisen ohjelman lisääminen ja kansainvälisen näkyvyyden parantaminen. Näitä seikkoja voi ottaa huomioon myös omaa ohjelmaa suunnitellessaan: lapsille suunnattu tai englanninkielinen sisältö ovat varmasti toivottuja piirteitä.
James Raggi on ollut ahkerana ja saanut kaksi uutta vanhan koulukunnan Dungeons & Dragons -julkaisua valmiiksi. Kirjoitan myös muita huomioita roolipelien myyntiluvuista kansainvälisessä skenessä.
Alkuvuoden kovin uutinen ulkomaisen ropeskenen osalta lienee Wizards of the Coast -firman Dungeon Masters Guild. Sen myötä kuka tahansa saa kirjoittaa tunnetuimpaan Dungeons & Dragons -roolipelimaailmaan sijoittuvaa 5. laitoksen materiaalia, kunhan vain julkaisee materiaalinsa WotC:n ylläpitämän Dungeons Masters Guildin kautta. Näen tässä jatkoa firman aiemmalle ulkoistamis- ja joukkoistamisprosesseille.
Huomasin edellisen blogauksen julkaisemisen jälkeen, että olin epähuomiossa jättänyt pois muutamia kotimaan skenejuttuja. Ajattelin ensin laittaa ne mukaan kommenttina, mutta koska näitä kertyi niin monta, niin menköön omana blogauksenaan.
Juttua siis roolipelikerhoista, larppitapahtumasta ja tulevista ropejulkaisuista.