Press "Enter" to skip to content

Uutiskatsaus D&D:n menestyksestä ja larppien turvallisuudesta

Maaliskuu on edennyt hyvää tahtia, joten lienee sopiva hetki uutisoida taas muutamista skenessä esiin nousseista puheenaiheista. Aloitan kansainvälisestä skenestä ja D&D:sta. Jatkan sitten kotimaisella pelisuunnittelulla ja larpeissa tapahtuvan häirinnän torjumisella.

Dungeons & Dragons laajemmille vesille

Wizards of the Coast ilmoitti, että Dungeons & Dragons -roolipelin tuoreimman laitoksen perussääntökirjoista tehdään käännökset ranskaksi, saksaksi, italiaksi, japaniksi, espanjaksi, puolaksi ja portugaliksi. Aiemmistakin laitoksista on tehty käännökset suurinpiirtein samoille kielille (ks. 4. laitos ja 3. laitos), joten sikäli mistään uudesta aluevaltauksesta ei ole kysymys. Lehdistötiedotteessaan WotC selitti, että käännösten yhteydessä pyritään rakentamaan yhteisöllistä tukea (community support), niin että vieraskieliset laitokset eivät synny tyhjän päälle vaan odottavien fanien käsiin. Käännösprojektissa WotC:n aisaparina toimii Gale Force Nine -firma, jotta lokalisointityön jälki on yhteneväistä maasta toiseen (ja kenties koska WotC:lla on jo pidemmän aikaa ollut käytössään tällainen taktiikka julkaisutöiden ulkoistamisesta).

Toinen Wizards of the Coastin levittäytymispyrkimys suuntautuu D&D:n digimateriaaliin. D&D Beyond -nimeä kantava digipalvelu tarjoaa ENWorldin tietojen mukaan ainakin digitaaliset hahmonluontivälineet, hahmolomakkeen kirjanpidon, omatekoisen materiaalin käyttämisen ja verkkofoorumin. Siinä vanha linja kuitenkin pitää, että sääntökirjoja ei edelleenkään ole saatavilla sähköisiä versioina. D&D Beyond ei myöskään sisällä virtuaalista pelipöytää niin että sitä voisi sellaisenaan käyttää suoraan verkon yli pelaamiseen. Kyse on siis sähköisistä apuvälineistä, joita voi käyttää niin pöydän ääressä kuin verkon yli pelatessaankin. D&D:n sääntöjärjestelmä onkin sen verran matemaattisesti raskas, että tällaiset apuvälineet tulevat ihan tarpeeseen. Nähtäväksi jää, miten hyvin nämä viralliset palvelut pystyvät kilpailemaan jo olemassa olevien epävirallisten versioiden kanssa. D&D Beyond on tällä hetkellä betatestivaiheessa (ks. verkkosivu), joten saa nähdä mitä siitä lopulta tulee. Tiedonmurusia voi poimia tuottaja Adam Bradfordin haastattelusta. Kannattaa myös tutustua Mike Trescan kirjoittamaan EnWorldiin artikkelin, jossa hän kävi läpi D&D:n aiempien versioiden epäonnistuneita verkkopalveluita. Ehkä virheistä on lopultakin opittu jotain.

Seurapelien suosio kasvaa

Internal Correspondence version 2 eli ICv2 tapaa listata neljännesvuosittain harrastuspelien eli kortti-, miniatyyri-, lauta- ja roolipelien myyntilukuja. Aivan täsmällisiä ne eivät ole, mutta parempiakaan ei ole saatavilla. Milton Grieppin artikkelin mukaan viime vuosi oli kovasti positiivinen: “harrastuspelien pelaajien määrä, harrastuspelien ostajien määrä, harrastuspelejä myyvien kauppojen määrä ja harrastuspelien näkyvyys vähittäismyyjien valikoimissa kasvoivat kautta linjan”. Kyseessä oli kahdeksas perättäinen kasvuvuosi, eli ylöspäin on menty koko 2010-luvun ajan. Olennaisinta on tuo pääseminen erikoisliikkeistä tavallisiin tavarataloihin ja kauppaketjuihin, jolloin myyntiluvut voivat helposti jopa monikymmenkertaistua.

Pieniä huolenhattaroitakin taivaanrannassa on näkyvissä, sillä pelien julkaisutahti on kasvanut sitäkin suuremmalla tahdilla. Grieppin artikkelin mukaan ainakin osa kauppiaista epäilee, että markkinoiden kyllästyminen on edessä: tarjontaa tulee olemaan enemmän kuin kysyntää. Tämä voi johtaa kovaan kilpailuun julkaisijoiden välillä, jossa häviäjät ajautuvat konkurssiin. Roolipeliskenessä vastaavanlainen markkinoiden ylikuumentuminen tapahtui 2000-luvun puolivälissä avoimen lisenssin d20-systeemin kanssa. Markkinasaturaatio ei siis kaada markkinajohtajia, mutta karsii kyllä muutoin alan toimijoita kovalla kädellä.

ICv2:n artikkelin yhteydessä listattiin viime syksyltä viisi parhaiten myymälöissä menestynyttä roolipeliä. Tuttuun tapaan kärjessä olivat Dungeons & Dragonsin viides laitos, Pathfinder RPG ja Star Wars. Neljäs sija kuului Shadowrunille ja viides Call of Cthulhulle.

Tulossa uusia kotimaisia pelejä

Aiemmin mainitsemistani työn alla olevista kotimaisista roolipeleistä ei ole hetkeen kuulunut mitään, mutta kentälle mahtuu toki uusia haastajia. Lauri Maijala on kehitellyt Eldritch Sigils -nimistä peliään sykäyksittäin useamman vuoden ajan. Kuten näissä projekteissa usein käy, homma lähti luistamaan sopivan sääntöjärjestelmän osuttua kohdalle. Maijalan tapauksessa se oli Vincent Bakerin Apocalypse World. Pelistä on nyt saatavilla pelitestiversio.

Apocalypse World on ollut keskeisenä vaikuttajana myös Ville Takasen, Petri Leinosen ja Teemu Rantasen kehittämässä The Quick -roolipelissä. Siitäkin tuotiin hiljattain saataville alustava pelitestiversio.

Jos sinulla sattuu olemaan joutavaa aikaa, niin lukaise ja vielä mieluummin pelaa kaveriesi kanssa molempia pelejä. Ulkopuolinen pelitestaus on hyödyllistä, koska se auttaa pelintekijää huomaamaan, miten toiset hänen pelitekstiään tulkitsevat. Lisäksi ylipäänsä kannustavan palautteen saaminen pelinkehittämisestä auttaa viemään projektia taas kappaleen matkaa eteenpäin. Roolipelejä kun tehdään kotimaassamme harrastustoimintana, niin ne ovat varsin alttiita tyssäämään motivaation puutteeseen.

Larppaamisen turvallisuudesta

Suomi Larp -Facebook-ryhmässä on viime aikoina puhuttu paljon larppien turvallisuudesta paitsi kaikenlaisen häirinnän niin myös erilaisten vähemmistöjen huomioimisen kannalta. Keskustelua on käyty siitä, missä määrin toisia pitää ylipäänsä huomioida (ja siten rajoittaa omaa pelaamistaan), mutta teorian lisäksi käytännöllisiin neuvoihinkin on päästy kiinni. Niina Niskanen laati larppaamisessa esiintyvän häirinnän ehkäisemiseen ja käsittelemiseen materiaalipaketin, joka on saanut skenessä hyvän vastaanoton. Itse koen etenkin rajanvedon ja turvasanan käyttöön liittyvät työpajaharjoitukset käteviksi. Materiaalipaketti on myös hyvin linkitetty, joten sen avulla lisätietoa aiheesta on helppo löytää.

Niskanen esitteli häirinnän torjunnan materiaalipakettia ja sen syntyä Lokin artikkelissa. Siinä hän myös viittasi Maury Brownin Nordic Larp -verkkosivulla julkaisemaan 19 teesiin larppien turvallisuudesta. Tuota Brownin artikkelia on muutenkin nostettu ja kehuttu kotimaisten larppaajien piirissä, joten siihen kannattaa tämän aihepiirin kannalta tutustua.

Molemmat tekstit herättelevät hyvällä tavalla pohtimaan oman pelipiirin toimintatapoja sekä kunkin osallistujan vastuuta toisten hyvinvoinnista. Larppaajien keskinäisissä keskusteluissa tämä kokemusten moninaisuus kuvaa hyvin sitä, että skenemme ei ole järin yhtenäinen eikä kaikilla harrastajilla ole samanlaisia kokemuksia. Juuri tämän toisten huomioimisen näkökulman vuoksi näihin teksteihin kannattaa tutustua, vaikka häirintä sinänsä ei tuntuisikaan olevan ajankohtainen ongelma teidän piireissänne.

3 Comments

  1. laurimaijala laurimaijala 03.04.2017

    Kiitos puffista! Jos millään viitsit, niin voisitko vaihtaa sukunimekseni Maijala eikä Maijanen, kuten se nyt jutussa lukee. ^_^

    • Sami Koponen Sami Koponen Post author | 03.04.2017

      Ole hyvä! Kovasti yritetään tehdä se kotimaisten pelisuunnittelijoiden näkyvyyden lisäämiseksi, mikä voidaan. Ja nimetkin yritetään jatkossa saada kerralla oikein. 🙂

Leave a Reply to Sami Koponen Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.