Uuden vuoden some-keskusteluissa puhuttiin sekä roolipeliteoriasta että aloittelevan pelinjohtajan vinkeistä, mikä kertoo ihan tasapainoisesta tilanteesta. Blogien puolella laitettiin liikkeelle viestintähaaste, joten saa nähdä, millaisen vaikutuksen se saa aikaan.
Erilaisista pelikokemuksista ja roolipelituotteista
Facebookin Roolipelaajien Suomi -ryhmässä keskustelu jatkui tavalliseen tapaansa vilkkaana. Kuten aiemminkin on käynyt ilmi, toisten kokemuksia kysyvät avaukset tuottavat paljon vastauksia. Alkuvuoteen mahtui myös jonkin verran keskustelua roolipeliteosten kertymisestä hyllyihin ja niihin suhtautumisesta. Huumoriketjut olivat tällä kertaa vähemmistössä.
- Miten uskovaiset käsittelevät roolipeleissä uskonnollisia aiheita: Uskonnot ovat läsnä pelimaailmassa, koska uskovaiset ymmärtävät uskontojen suuren kulttuurisen merkityksen, mutta uskontojen käsittely sinänsä ei ole erityisasemassa.
- Yli 40-vuotiaiden roolipelaamisesta: Perhe-elämä ja työkiireet verottavat pelaamista osalla joukosta, mutta kaikkiaan ikä ei näytä olevan erityisen ratkaiseva tekijä pelityylin suhteen.
- Neuvoja aloittelevalle pelinjohtajalle: Pelaajien valintoihin sopeutuminen, improvisointi ja ylipäänsä pelaajien huomioiminen toistuivat monissa vastauksissa.
- Miten sait tyttöystäväsi / vaimosi roolipelaamaan: Näyttäisi pääsääntöisesti siltä, että puoliso on joko roolipelannut jo entuudestaan tai ei ole lähtenyt harrastukseen mukaan lainkaan.
- Roolipelaaminen ulkomaille muuttamisen jälkeen: Monella pelaaminen on joko päättynyt kokonaan tai jatkunut kotimaisten pelikaverien kanssa netin välityksellä.
- Forge-roolipeliteorian tulkinnasta: Yksimielisyyteen ei päästy teorian luovien agendojen (creative agenda) määritelmistä tai niiden eksklusiivisuudesta.
- Realismi roolipeleissä: Monelle olennaisinta on pelimaailman sisäinen uskottavuus, joka on myös tärkeää peliin eläytymisen kannalta.
- GNS-teorian hyödyllisyydestä nykypäivänä: Pitkässä keskustelussa teoria näyttäytyi epäselvänä ja monitulkintaisena, mutta se myönnettiin, että teorian tulkitseminen on tuottanut paljon uusia pelejä ja rohkaissut keskustelemaan pelitavasta.
- Harrastatteko toisten roolipelaajien kanssa mitään muuta: Vastaukset odotettavasti vaihtelivat: toiset hengasivat mieluiten roolipelaajien kanssa, toisille taas työ- ja liikuntakavereiden muilla harrastuksilla ei ollut väliä.
- Uskovaisen hahmon pelaamisesta: Monet vastasivat, että uskovaiset hahmot tekevät pelaamisesta mielenkiintoisempaa, mutta harvempi käyttää peleissään todellisen maailman uskontoja (ainakaan ilman fantasiaelementtejä kuten Cthulhu-hirviöitä).
- D&D-hahmon taustan generaattori: Keskustelijat esittelivät generaattorista saamiaan hauskoja, innostavia ja pöhköjä tuloksia.
- Miksi olet roolipelien keräilijä: Moni ilmoittautui keräilijäksi, mutta harvempi kertoi syitä toiminnalleen. Kokoelman kattavuus ja mielenkiintoinen lukemisto mainittiin muutamassa vastauksessa.
- Montako fyysistä roolipelituotetta hyllystäsi löytyy: Kyselyyn vastasi 322 henkilöä, joista n. 20 prosentilla on yli sata teosta ja toisella viidenneksellä alle puoli tusinaa roolipeliteosta.
- Ratakiskottamisesta: Pelaajien valinnanvapauden rajoittamisesta ei tykätä, mutta pelinjohtajan ohjailuakin kaivataan.
- Roolipelien vuosikirjan tekemisestä: Tosi moni oli kiinnostunut ja asiaa lähdettiin edistämään suljetun FB-ryhmän voimin. Julkaisua tähdätään Ropeconiin.
- Missä pelissä on parhaiten kirjoitettu sääntöteksti: Fate Core sai eniten mainintoja. Suomenkielisistä eniten kiiteltiin Cyberpunk 2020:n suomennosta.
- Humalan vaikutuksesta loitsimiseen: Keskustelussa käytiin läpi erilaisia sääntöjärjestelmiä, joissa kännissä loitsiminen tuottaa yleensä vain miinuksia nopanheittoon.
- Suomalaisille roolipeleille palautetta: Montaa peliä on pelattu ainakin kerran ja ihan kivaa on kuulemma ollut.
- Minkä neuvon antaisit aloittelevalle pelinjohtajalle: Lukuisia erilaisia neuvoja, kuten kuvitella saattaa. Edellisen samaa aihetta koskevan ketjun tavoin “ota pelaajat huomioon” toistuu monina eri versioina.
- Kokemuksia ja neuvoja aloitteleville pelinjohtajille: Ketjussa kerättiin ennen muuta osallistujia auttamaan aloitteleville pelinjohtajille suunnatun “Roolipelikansion” tekemisessä, ja hyvin löytyi auttavaista väkeä.
- Roolipelisysteemi, jossa voi vaihdella yksityiskohtaisuuden tasoa: Vastauksista löytyy tusina erilaista asiaan sopivaa sääntöjärjestelmää.
- Minkä taikaesineen haluaisit itsellesi: Aloitusviestissä esiteltiin kuolemansynteihin perustuvia taikaesineitä. Kysyntä näyttää olevan aika tasaista niiden välillä.
- Taustamusiikkia steampunk-henkiseen roolipeliin: YouTube- ja Spotify-soittolistoja löytyy tästä ketjusta.
- Miten saada pelit toimimaan kiireisille pelaajille: Pelipäivien sopiminen etukäteen ja pelaajajoukon kasvattaminen niin suureksi, ettei haittaa, jos muutamat jäävät pois.
- Nettihakujenne arkaluonteisuudesta: Roolipelien lähdemateriaalin nimissä moni on etsinyt netistä aika erikoisia juttuja.
- Pelikertojen nimeämisestä: Moni kertoo nimeävänsä pelikerrat vähintään pelinjohtajan muistiinpanoja varten.
- Larpeissa ärsyttävät pikkujutut: Pitkässä ketjussa tuodaan ilmi monenlaisia ärsytyksiä, kuten itseltä puuttuvat varusteet, pelimaailmaan sopimaton kielenkäyttö ja liian pian pelin päättymisen jälkeen alkava purkukeskustelu.
- Town crier -termin suomennos: Joukkoistaminen toimi jälleen; keskusteluketjun aloittaja oli tyytyväinen linnanhuutaja-termiin.
- Millaisista hahmolomakkeista pidät: Selkeys on tärkein piirre. Valtaosa kertoo käyttävänsä edelleen paperisia lomakkeita.
- Valmisseikkailuita vai kotitekoisia: Lähestulkoon kaikki kertovat käyttävänsä julkaistuja seikkailuita, mutta enemmän tai vähemmän muokattuina.
Roolipelikulttuurin kehittämiseksi
Blogosfäärin puolelta löytyy Tuomo Laineen viime vuonna julkaiseman Seikkailijoiden killan arvio. Nörttitytöiltä on viime vuosien aikana ilmestynyt neljä roolipeliarviota (em. lisäksi Sotakarjut, Hood sekä Astraterran lisäosat Otus Mekanikus ja Mutkia matkassa), joten heidän blogiaan kannattaa pitää silmällä jatkossakin. Peliesittelystä oli kyse myös Lokin artikkelissa Ikuiset pelimekaniikat, jossa esiteltiin ansiokkaasti Ikuiset-larpissa käytettyjä erilaisia tekniikoita juonen ohjaamiseksi ja oikean tunnelman nostattamiseksi.
Roolipelikulttuuria laajemmin käsittelivät Jaana Takalo ja Outi Mussalo, jotka lanseerasivat kohteliaampaan some-keskusteluun ja muuhun viestintään tähtäävän viestintähaasteen. Haaste on suunnattu etenkin larppipiireihin ja perustuu larppaajien keskuudessa tehtyyn kyselyyn. Kyselyssä viestinnän isoksi ongelmaksi nostettiin kriittisen palautteen antaminen ja sen vastaanottaminen, ja kyllähän Suomi Larp -FB-ryhmän kärkevät sanakäänteet ovat näkyneet kaikille ryhmää seuraaville. Haasteeseen voi kuitenkin osallistua jokainen omalta kohdaltaan, vaikkei larppaaja olisikaan. Toinen roolipelikulttuuria koskeva blogaus tuli Aki Vainiolta, joka peräänkuulutti parempia roolipeliarvosteluja. Vainion mukaan arvioissa päädytään usein vain esittelemään pelin teknisiä ominaisuuksia ja kuvaamaan sen sääntöjärjestelmää. Parempaa kritiikkiä syntyisi kuitenkin siitä, jos arvostelija kertoisi pelin päämääristä ja siitä, mitä sen eri osat tuovat pelin kokonaisuuteen.
Roolipelaamisen sisarharrastusten osalta kerrotaan vielä, että Pöllökarhut eli Porin pöytäpeliseura julkaisi blogissaan taannoisen miniatyyrimaalauskilpailun tuomaripalautteet. Artikkelin ohessa on kuvat kustakin kilpailutyöstä, mutta informatiivisinta on lukea, millaisiin asioihin tuomarit kiinnittivät huomiotaan. Tällaiset artikkelit auttavat itse kutakin kehittymään paremmaksi maalaajaksi. Anna-Leena Korpijärvi puolestaan kirjoitti Nörttityttöihin Elder Dragon Highlanderista, Magic: the Gathering -keräilykorttipelin yhdestä formaatista. Kyseisessä pelimuodossa pakkojen kokoonpano on hieman erilainen ja kestopisteitä on enemmän, joten pelit ovat pidempiä. Artikkelissa kerrotaan esittelyn lisäksi myös siitä, missä kyseistä formaattia pääsee kokeilemaan.
Be First to Comment