Press "Enter" to skip to content

Roolipelitapahtuma Tampereella: Tracon Hitpoint

Tracon Hitpoint on Tampereella 23.-24. marraskuuta järjestettävä roolipelitapahtuma. Kyseessä on sisartapahtuma Traconille, jossa on kyllä ollut alusta saakka myös roolipeliohjelmaa, mutta jonka pääpaino on selvästi animeharrastuksessa. Tämä epäsuhta sai aktiivit järjestämään ensimmäisen Tracon Hitpoint -tapahtuman vuonna 2015 (ks. blogaus Hitpoint-tapahtuman historiasta) ja sen jälkeen tapahtumaa on järjestetty joka toinen vuosi. Tämän vuoden Hitpoint on siten kolmas laatuaan.

Uusien harrastajien vastaanottoa

Tänä vuonna tapahtumaa on rakennettu yhteistyössä Tampereen seudun ammattiopiston opiskelijoiden sekä Tampereen kaupungin Nuorisopalveluiden kanssa. Tracon Hitpoint onkin osa Pirkanmaan nuorten kulttuuriiviikon KultTourin ohjelmaa.

Lähestyttävyys ja aloittelijaystävällisyys näkyvät Hitpointin ohjelmakartassa lukuisina esittelypeleinä, olipa kyse sitten rooli-, lauta- tai miniatyyripeleistä. Majoitusmahdollisuuksien puuttuminen ja tapahtuman päättäminen harrastuksen jatkomahdollisuuksien esittelyyn vahvistavat mielikuvaa pyrkimyksestä koota ja vahvistaa Tampereen seudun harrastuspelaajien joukkoja.

Tracon Hitpoint vaikuttaa olevan harrastuspelien esittelytapahtuma tamperelaisille. Onko mielikuva oikea, pääjärjestäjä Marjaana Karttunen?

Mielikuva on puoliksi oikea! Tarkoitus on houkutella harrastuksen pariin uusia kasvoja, mutta ehdottomasti myös tarjota pelisisältöä harrastajilta harrastajille. Mukana on aloittelijaystävällisen ohjelman lisäksi joitakin turnauksia ja pelisuunnittelukilpailuja. Ja kyllä meille ollaan tervetulleita myös Tampereen ulkopuolelta!

Tänä vuonna Tracon Hitpoint järjestetään Tampereen seudun ammattiopiston Sammonkadun toimipisteessä. Kuva: Tracon Hitpoint

Roolipelaamisen monimuotoisuutta

Roolipeliohjelmansa osalta Tracon Hitpoint tarjoilee oivallisen läpileikkauksen pöytäroolipelaamisen kirjoon. Ohjelmasta löytyy niin perinteistä roolipelaamista (Dragon Age, Cyberpunk 2020, Call of Cthulhu), kotimaisia pelejä (Astraterra, Praedor), moderneja suuntauksia (Dungeon World, Honey Heist, Fiasco) kuin pelinvetäjien omiakin luomuksia. Erityisen vankasti edustettuina ovat Pathfinder & Starfinder Societyn seikkailut ja freeform-pelit.

Pathfinder Societyn Dungeons & Dragons -fantasiaseikkailut lienevät ainakin genrenä monelle tuttuja, mutta freeform-pelit ovat alkaneet yleistyä vasta viime vuosina. Kyseessä on roolipelaamisen muoto, jossa yhdistellään elementtejä pöytäroolipeleistä ja larpeista ja tavoitellaan tyypillisesti vahvan tarinan tuottamaa emotionaalista kokemusta (ks. tarkempi esittely Lokista). Freeform-pelejä on pelattu Tracon Hitpoint -tapahtuman (ks. vuoden 2017 ohjelma) lisäksi myös Wähäconissa.

Miksi freeform-peleillä on Hitpointissa niin vahva edustus?

Freeform-pelit ovat pelimuotona todella monimuotoisia, ja yhteen peliin mahtuu vain muutama pelaaja. Useammalla rinnakkaisella freeform-pelitrackilla tarjoamme mahdollisimman monelle mahdollisuuden päästä kokeilemaan myös tätä pelityyliä! Freeform-pelit eivät ole samalla tavalla yleisesti tuttu ilmiö, kuin esim. perinteisemmät pöytäroolipelit (puhumattakaan terminologian sekavuudesta), joten tällä tavoin tuomme esille myös roolipelaamisen monimuotoisuutta. Tässä näkyy myös minun oma kiinnostukseni tähän pelityyliin, ja halu olla luomassa freeform- ja minilarppikulttuuria Suomeen ja etenkin omaan kotikaupunkiini.

Tin Soldiers -freeform-pelissä hahmot ovat lapsia, jotka liikkuvat todellisuuden ja fantasiamaailman välillä. Vähitellen he muuttuvat joko enkeleiksi tai demoneiksi. Kuva: Loki

Pulinat pois ja nopille

Kotimaisessa skenessä on karkeasti ottaen kahdenlaisia roolipelitapahtumia: Ropeconin kaltaisia festivaaleja ja Maraconin kaltaisia pelaamistapahtumia. Ero näkyy ennen muuta puheohjelman määrässä. Ropeconin perinteeseen kuuluu runsas puheohjelma, jossa voidaan käsitellä paitsi roolipelaamisen käytäntöjä myös erinäisiä fiktiivisiä maailmoja ja historiallisia kulttuureja. Maraconissa puolestaan ohjelmasisältö syntyy likipitäen pelkästään pelaamisesta.

Conklaavi ja Tracon pyrkivät aikoinaan seuraamaan Ropeconin viitoittamalla tiellä, kun taas viime vuosien pienet tapahtumat kuten Valocon, Wähäcon ja Peliviikonloppu ovat keskittyneet pelaamiseen. Tracon Hitpoint on sadoissa laskettavalla kävijämäärällään pelitapahtumien keskikastia, mutta sisältönsä puolesta se kallistuu pelaamisen suuntaan. Ensimmäisessä Hitpointissa vuonna 2015 oli 16 esitelmää tai työpajaa (ks. ohjelmakartta), kun tänä vuonna niiden määrä on vähentynyt puoleen.

Miksi Hitpoint-tapahtumassa puheohjelman määrä on niin pieni pelaamisen määrään verrattuna?

Pieni tapahtuma ei voi jakaa kävijöiden huomiota ihan liian moneen suuntaan, joten halusimme keskittyä tällä kertaa itse asiaan, eli pelaamiseen. Puheohjelmaa myös tarjottiin pelisisältöön nähden vähemmän ohjelmahaussa, joten jako oli silläkin perusteella hyvin selvä.

Nopat ratkaisevat – silloinkin, kun niitä heitetään pelinjohtajan näkösuojan takana. Kuva: Conikuvat.fi / Mikael Peltomaa

Tracon Hitpointissa järjestetään myös pelisuunnittelukilpailu. Kategoriat ovat erikseen lauta- ja roolipeleille. Lautapelikisaan piti osallistua jo lokakuun alkuun mennessä, mutta roolipeliosuus on auki 15. marraskuuta saakka. Vielä siis ehtii osallistua; tarkemmat ohjeet löytyvät tästä. Kisa on oiva mahdollisuus saada palautetta omasta pelisuunnittelustaan, joten tällaiset mahdollisuudet kannattaa kyllä hyödyntää.

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: