Press "Enter" to skip to content

Luke Crane ja Jason Soles Ropeconiin

Ropeconin blogissa uutisoidaan, että tämän kesän kunniavieraat ovat roolipelisuunnittelija Luke Crane ja parhaiten miniatyyripelisuunnittelijana tunnettu Jason Soles. Kerron herroista ja heidän peleistään seuraavaksi hieman tarkemmin.

Pikku-ukkojen sotaa

Privateer Press -firma julkaisi vuonna 2003 Iron Kingdoms -fantasiamaailmaan sijoittuvan miniatyyrisotapelinsä nimeltä Warmachine. Kuten kaikki Warhammer 40K -pelin henkiset jälkeläiset, Warmachinessakin tyylilajina on synkkä tieteisfantasia, jossa eri ryhmittymiä edustavat valtavat kävelevät sotakoneet ottavat mittaa toisistaan ja näitä avustavista jalkaväkiyksiköistä. Kuten kaikista brändeistä, myös Warmachinesta on pyritty ottamaan kaikki irti: roolipeliversio Iron Kingdoms sai viime vuonna uusitun version ja tänä vuonna pitäisi ilmestyä vuoropohjainen taktinen taistelupeli PC:lle nimeltä Warmachine: Tactics (ks. Kickstarter-rahoituskampanja).

Jason Soles on ollut mukana pelisuunnittelutiimissä, kun Warmachinea ja sen mekaniikkoihin perustuvaa Iron Kingdoms -roolipeliä tehtiin. Soles on ollut mukana myös toisessa roolipeliprojektissa. Unhallowed Metropolis tunnelmoi 1800-luvun synkän varhais-scifin hengessä alkemialla, vaarallisella tieteellä ja epäkuolleiden kanssa. Tyylilajissa on yhteneväisyytensä Warmachinen steam punk -genreen, vaikkei peleillä varsinaista yhteyttä olekaan.

Iron Kingdoms -maailmaan pohjautuvilla peleillä on omat faninsa, joten epäilemättä Soles tulee puhumaan paljon Iron Kingdomsista. Jos asiasta ei ole aiempaa tietämystä, kannattaa lukea tämä Stargazer’s Worldin haastattelu. En myöskään ylläty, jos Soles ei malta olla mainostamatta tulevaa Warmachine -pc-peliä.

Vakavaraista indie-pelisuunnittelua

Kotimaisessa skenessä on totuttu yhdistämään indie-roolipelit yksittäisiin pelijulkaisuihin, jotka ovat keskittyneet vahvasti yhden teeman ympärille. Käytännössä indie-pelejä on tietysti joka lähtöön ja eräs esimerkki tästä muotista poikkeamiseen on Luke Cranen pelituotanto. Hän aloitti vuonna 2002 julkaisemalla Burning Wheel -sääntöjärjestelmän (ks. myös BW:n kotisivu). Peli ei sisällä varsinaista pelimaailmaa, mutta viittaa perinteiseen fantasiaan. Sittemmin Crane on julkaissut peliinsä lukuisia lisäosia, kuten Monster Burnerin (2004) hirviöiden luomiseen, Magic Burnerin (2008) taikuuden käsittelyyn, Adventure Burnerin kampanjoiden luomiseen (2010) sekä pelimaailmat Burning Sands (2005) ja Blossoms Are Falling (2007).

Crane on myös huolellisesti hyödyntänyt sääntöjärjestelmänsä geneerisyyttä. Scifi-peli Burning Empires (2006) oli ensimmäinen lisenssipeli, joka hyödynsi BW:n mekaniikkoja. Seuraavana oli vuorossa urheista hiiristä kertova Mouse Guard -sarjakuva, jonka lisenssillä tehtiin samanniminen ja suureen suosioon noussut BW-vetoinen roolipeli vuonna 2008. Uusin BW:n sääntöjärjestelmää hyödyntävä peli on klassisen luolastokomppauksen nostalgia-aallolla ratsastava Torchbearer. Crane on itse ollut kaikissa näissä peleissä vähintään toisena pelisuunnittelijana.

Pelisuunnittelun lisäksi Luke Crane on ollut myös merkittävä indie-skenen puuhamies. Muistelen, että hän on mm. toiminut foorumin ylläpitäjänä, toimittanut aloittelevien pelisuunnittelijoiden tekstejä ja järjestänyt pelitapahtumia. Hänellä luulisi siis olevan paljon mielenkiintoista sanottavaa monesta roolipeliskeneä koskevasta asiasta.

One Comment

  1. Orthas Orthas 27.05.2014

    Crane on myös toiminut muutaman vuoden Kickstarterilla pelien parissa, tällä hetkellä titteli sanoo “Community Manager of Games” linkedin:n mukaan. Käsittääkseni kuratoi peliprojekteja.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.