Press "Enter" to skip to content

Väliaikakatsaus: tulevia roolipelijulkaisuja

Kirjoitin vuoden alussa Roolipelitiedotukseen ennusteen skenen kehityksestä, jonka osana ounastelin tänä vuonna tulossa olevia roolipelijulkaisuja. Tuumin, että näin vuoden puolivälin lähestyessä olisi hyvä tehdä pieni katsaus siihen, miten eri peliprojektit etenevät.

Odotettavissa Ropeconissa

The Quick ammentaa nordic noir -dekkarigenrestä. Kuva: The Quick

Miska Fredmanin Astraterran (ks. kotisivu) toinen laitos sekä rikos- ja kummitustarinoita yhdistelevä Ville Takasen The Quick -peli (ks. kotisivu) valmistuvat tällä tietoa Ropeconiin mennessä. Molempien pelien PDF-versioiden pitäisi valmistua tuotakin aikaisemmin, joten ainakin joukkorahoituskampanjoiden tukijoiden pitäisi päästä kiinni pelitekstiin, vaikka painotuotteita jouduttaisiinkin vielä odottamaan.

Molemmat pelit myöhästyivät alkuperäisistä joukkorahoitusaikatauluistaan. Tämä on joukkorahoituskampanjoille tyypillistä, koska pelisuunnittelu- ja tuotantovaiheissa voi tulla monenlaisia odottamattomia hidasteita. Lisäksi kotimainen roolipelijulkaiseminen on vapaa-ajalla tehtävää omakustannejulkaisemista, joten harrastusprojektit joutuvat väistämään arkielämän kiireitä.

Täysiveristen sääntökirjojen lisäksi Ropeconiin on tulossa useampia lähdeteoksia kotimaisiin roolipeleihin. Opas Port Arcoon käsittelee Astraterran maailman Port Arcon satamakaupunkia, Mike Pohjolan kirjoittama Peukaloisprinssi on seikkailu Myrskyn sankarit -peliin ja Ville Vuorelan Varjojen kirja on lähdeteos hänen Preador-roolipeliinsä. Ennakkotietojen mukaan Varjojen kirjan oli tarkoitus tarjota uudet hahmonluontisäännöt ja käsitellä Jaconian erikoisempia paikkoja, mutta Vuorelan mukaan “Jaconian muinaishistorialliset tapahtumat seikkailuteemoineen varastivat shown. Luvassa on maailmafluffia, seikkailutäkyjä, uusia hirviöitä ja muutamakin valmisseikkailu. Lisäksi on laajennettua pelinjohto-ohjeistusta Jaconiassa seikkailemisesta sekä jaconialainen aarretaulukko.”

Leinonen oli myös tekemässä The Quick -peliä, joten peleissä on tiettyä samankaltaisuutta. Kuva: Petri Leinonen

Noteeraan myös Petri Leinosen pelitestivaiheessa olevan peliprojektin nimeltä +H. Kirjoittajan mukaan “+H on genreltään modernia bio- ja tieteiskauhua. Powered by the Apocalypse -systeemiin pohjaavien sääntöjen päälle on rakennettu peli siitä, kuinka pätevät ammattilaiset ja asiantuntijat kohtaavat vieraan ja vaarallisen heidän valmiin kokemuspohjansa ulkopuolelta. Vastassa on elintilaa maailmastamme yllättäen valtaamaan rupeava varjobiosfääri ja tämän ilmiöt.” Pelistä nähdään Ropeconissa pelitestauspaketti, joita kuulemma on muutama kappale tarjolla aiheesta kiinnostuneille. Leinonen kaipaisi jeesiä pelinkehitykseensä, joten kannattaa tarjoutua avuksi.

Tässä eivät mitä todennäköisimmin ole kaikki tänä vuonna Ropeconissa ilmestyvät pelit. Tapahtumassa on usein julkaistu pelejä myös ilman ennakkoilmoituksia. Lopullisen teosluettelon tietää tyypillisesti vasta tapahtuman jälkeen.

Työn alla olevia projekteja

Eliel Arkin kirjoittama Virasto 2084 (ks. FB-sivut) ei ole Ropeconiin mennessä julkaisukunnossa, mutta peli on kyllä muutoin esillä conissa. “Pidämme Virastosta Ropeconissa esitelmän ja kerromme samalla tarkemmin missä mennään. Jonkinlainen performanssi saattaa tulla. Ja eiköhän Ropeconissa pääse testaamaankin Virastoa pelipöydässä”, Arkki kertoo. Virastosta ei ole juurikaan kerrottu pelitestaushetkien ulkopuolella, mutta Ropeconissa laajempikin yleisö siis saa kuulla, millainen peli on kyseessä.

Virasto 2084:n maailmassa on selvästikin kaikki hyvin. Kuva: Virasto

Samalla tavalla Miska Fredmanin, Jukka Sorsan ja Ville Takasen kehittämä Chthonian Highways (ks. kotisivu) sekä Arhi Makkosen luotsaama Deuspunk ovat edelleen verstaalla. Työstäminen jatkuu pelitestauksen ja muun pelisuunnittelun merkeissä, mutta vielä on liian aikaista puhua julkaisupäivistä.

Lisäosien ja lähdeteosten osalta Mixu Lauronen vie eteenpäin Yes, Sir! -pelinsä lisäosaa, vaikkei sitä vielä Ropeconissa nähdäkään. Wille Ruotsalaisen Roudan maa -pelin seikkailukokoelma on tekstinsä puolesta suunnilleen valmis, mutta hiominen ja taittovaihe kuvituksien laatimisineen vie vielä oman aikansa. Samanlainen tilanne on Jukka Sorsan Hood-peliin kuuluvalla skenaariolla Sankareita tahtomattaan: teksti on olemassa (löytyy tästä), mutta taittaminen vielä edessä. Toivottavasti nämä kuitenkin saadaan tuotantoputkesta päivänvaloon vielä tämän vuoden puolella.

Jos skenestä löytyy innokkaita tyyppejä, jotka haluavat osallistua ja auttaa pelinjulkaisemisprosessissa, niin useimmat näistä projekteista ottavat kyllä apua vastaan. Virasto 2084 kaipaa kuvittajia, Cthonian Highways pelitestaajia ja seikkailut koelukijoita. Yhteyttä voi ottaa joko linkeistä löytyvien verkkosivujen kautta tai heittämällä kommenttia tämän blogauksen loppuun, niin huolehdin yhteystietojen jakamisesta.

Jäissä parempaa aikaa odottamassa

Joskus muut elämisen kiireet pakottavat jättämään pelijulkaisun työstämisen kokonaan sivuun tai ainakin pidemmälle tauolle. Vuoden alussa spekuloiduista julkaisuista Mixu Laurosen Antlers, Daniel Nefflingin suomennos Tunnels & Trolls -pelistä sekä Tommi Branderin luotsaama vanhan koulukunnan D&D-pelaamista käsittelevän SLVLzinen kolmas numero ovat sellaisia, joita ei kannata odottaa näkevänsä kuluvan vuoden aikana.

Näidenkin kohdalla pätee sama kuin edellä, eli asiasta kiinnostunut voi toki ottaa yhteyttä tekijöihin ja tarjota apuaan. Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että kyse ei ole pienestä jeesistä, vaan päävastuun ottamisesta julkaisun aikaansaamiseksi. En myöskään voi luvata, että kaikki edellä mainitut henkilöt olisivat valmiita luovuttamaan projektinsa toisten käsiin. Kysymisestä ei kuitenkaan ole haittaa ja se on tekijöille tärkeä osoitus siitä, että joku on kiinnostunut hänen keskeneräisestä projektistaan. Pelijulkaisujen tekemisestä saa harvoin mitään palautetta, joten jokainen kiinnostuksenosoitus on tekijöiden kannalta arvokas.

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.