Press "Enter" to skip to content

Ulkomaan uutiset: D&D Beyond ja palkittuja pelejä

Kesän päättymisen ja Gen con -pelitapahtuman kulkiessa ohi kansainvälisen skenen suurimmat pelipalkinnot on jaettu ja voittajat ovat selvillä. Elokuun puolivälissä myös D&D Beyond siirtyi beta-vaiheesta kaikille avoimeksi verkkopalveluksi.

Digisovellukset D&D:n pelaamisen avuksi

Verkkotyökaluja Dungeons & Dragons -roolipelin pelaamiseen tarjoava D&D Beyond -sivusto avattiin viime kuussa. Tarjolla on kätevä verkkokirjasto pelin sääntöihin ja erilaisia sovelluksia hahmojen, hirviöiden ja vastaavien luomiseen. Projektinvetäjä Adam Bradford kertoo Digital Trendsin haastattelussa, että D&D Beyond -sivuston tarkoitus on keventää pelaamista helpottamalla sääntökirjojen selailemista ja peliin liittyvää numeronmurskausta.

Kyse ei ole pelkästään valmiin, virallisen materiaalin digiversioista, vaan D&D Beyond mahdollistaa myös kotikutoisen materiaalin tekemisen ja jakamisen. Jos siis haluaa ottaa digityökalut käyttöönsä D&D-kampanjansa tueksi, niin tästähän sellaiset löytyvät.

Ilmaiseksi sivustolta löytyvät samat sääntömateriaalit kuin Wizards of the Coastin verkkosivuilta, mutta huomattavasti kätevämmässä muodossa. Puoli tusinaa hahmoakin voi pitää tallessa pelkällä rekisteröitymisellä. Kuukausimaksuja joutuu pulittamaan siinä vaiheessa, jos haluaa tallentaa enemmän hahmoja, käyttää toisten tekemää materiaalia tai jakaa virallisen materiaalin käyttöoikeuksia oman kampanjansa pelaajille. Wizards of the Coastin virallisen pelimateriaalin eli kunkin sääntökirjan, valmisseikkailun ja muiden julkaistujen lähdeteosten sisällön saa sähköisessä muodossa käyttöönsä erillisten kertamaksujen myötä. Tarkempi hinnasto löytyy tästä linkistä.

Vaikka D&D Beyond on nyt käyttövalmis, niin kehitystyötä jatketaan edelleen. Bradfordin mukaan olisi hienoa saada automatisoitua taistelujen vuorojärjestys, jossa huomioitaisiin myös mm. loitsujen kestoajat.

Tietenkään kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun tällaista yritetään. Jo edellisen neloslaitoksen kohdalla Wizards of the Coast viritteli D&D Insider -sivustoa, joka tarjosi samankaltaisia digityökaluja pelaamista varten. Roll20 puolestaan on kolmannen osapuolen sivusto, jossa on edustettuna D&D:n lisäksi monia muitakin roolipelejä. Nähtäväksi jää, miten tällä kertaa käy. Vaikka aikaisemmista yrityksistä olisikin otettu opiksi ja kaikki toimisi nyt paremmin, ovat ratkaisun avaimet lopulta kuluttajien eli pelaajien käsissä.

Kaikkiaan D&D:lla tuntuu menevän hyvin. Peli ei ole Wizards of the Coastin emoyhtiön Hasbron muihin tuotteisiin ja tuotemerkkeihin verrattuna erityisen tuottoisa, mutta kasvutahti on kova. ICv2:n artikkelin mukaan Hasbron toimitusjohtaja Brian Goldner mainitsi D&D:n myyntilukujen kasvaneen 50 % vuonna 2016.

Voittajia Skandinaviasta

Saksalaista lautapelipalkintoa Spiel des Jahres on jaettu pian 40 vuoden ajan. Palkinto on arvostettu harrastajien keskuudessa ja tyypillisesti voittajaa seuraa myös kansansuosio, mikä näkyy kymmenkertaistuvissa myyntimäärissä. Palkinto meni tänä vuonna Kingdominolle (ks. Lautapelioppaan esittely). Lastenpelien kategoriassa pisimmän korren veti Ice Cool (ks. Lautapelioppaan esittely) ja raskaampien harrastajapelien kategorian voitti EXIT: The Game (ks. Lautapelioppaan esittely).

Diana Jones -palkinto, jonka vaihtuva salainen raati jakaa “erinomaisuudesta pelikulttuurissa”, meni tänä vuonna odotetusti pyöreitä 50-vuotisjuhlia viettävälle Gen con -pelitapahtumalle. Huomionarvoista lienee, että ehdokkaana oli myös lautapeli Terraforming Mars (ks. Lautapelioppaan esittely), joka oli myös ehdolla Spiel des Jahres -palkinnon harrastajapelien joukossa.

Yleisöäänestykseen perustuvia ENnies-palkintoja jaetaan useissa eri kategorioissa. Suomi oli vahvasti edustettuna, kun Lamentations of the Flame Princess -kustantamon julkaisut niittivät menestystä: Kiel Chenierin kirjoittama Blood in the Chocolate palkittiin parhaana skenaariona ja Patrick Stuartin laatima luolastolähdeteos Veins of the Earth vei kakkossijan parhaiten kirjoitettuna teoksena (best writing). John Wickin 7th Sea -pelin kakkoslaitos keräsi joukkorahoituksessa ennätykselliset 1,3 miljoonaa dollaria ja suosio näkyi myös ENnies-palkinnoissa: se voitti kategoriat paras ilmaistuote ja parhaat säännöt ja oli vielä hopeasijalla parhaan pelin ja vuoden tuotteen kohdalla.

Tänä vuonna ENnies-palkintojen parhaan tuloksen teki kuitenkin Nils Hintzen ja Tomas Härenstamin kirjoittama Tales from the Loop RPG. Parhaan pelin, parhaan miljöön, parhaan kuvituksen, parhaan kirjoituksen ja vuoden tuotteen palkinnot päätyivät kaikki ruotsalaisten käsiin. The Yawning Portal ehti jo laatia artikkelin ruotsalaisten pelien maailmanvalloituksesta, vaikka ei osannutkaan nimetä mitään uskottavia syitä siihen, miksi ruotsalaiset pelit ovat nosteessa juuri nyt. Joka tapauksessa on vaikuttava suoritus, että nimenomaan yleisöäänestykseen perustuvassa äänestyksessä – jossa valtaosa äänestäjistä mitä luultavimmin on yhdysvaltalaisia – pienen maan pelijulkaisu pysyy kohoamaan kärkipaikoille.

Vähemmän noteerattu mutta yhtä kaikki mielenkiintoinen tulos löytyi myös fanien suosikkijulkaisijan joukosta. Vuodesta 2007 eteenpäin tämän palkinnonsaajien kärjessä on keikkunut Pathfinder-roolipeliä julkaiseva Paizo Publishing. Tänä vuonna voitto kuitenkin meni Wizards of the Coastille ja kakkossija Chaosiumille. Paizon fanikunnan harventumista ei kuitenkaan kannata vielä uumoilla, koska Gen conissa julkaistu scifi-peli Starfinder kuulemma myi todella hyvin.

Kaikki ENnie-palkintoehdokkaat löytyvät tästä linkistä, mutta pelkät voittajat tiivistetymmin esitettynä tästä ENWorld-sivuston artikkelista.

Indie-pelien puolella palkintojenjaossa parhaiten pärjäsi John Harperin Blades in the Dark, joka palkittiin paitsi vuoden indie-pelinä, niin myös parhaasta tuotetuesta ja tuotantoarvoista. Yleensä vuoden peli on myös voittaja innovatiivisimman pelin kategoriassa, mutta tänä vuonna siellä jylläsi #Feminism -minipelien kokoelma. Kyseinen kokoelma hävisikin vuoden indie-pelin ykkössijan Blades in the Dark:lle vain yhden pisteen erotuksella.

Peliseuran välityspalvelu kehitteillä

Jos rahan tienaaminen pelinjohtamisella kiinnostaa, kannattaa seurata pelinjohtajien välityspalvelun LFGM:n kehittymistä. Kyseinen palvelu toiminee vain Yhdysvalloissa, mutta vastaavien perusperiaatteiden toteuttamista voi pohtia myös Suomessa. Verkkoyhteyksien ja kielitaidon toimiessa ei tarvitse edes tyytyä pelkkiin kotimaisiin pelikavereihin (joskin aikaerosta saattaisi kehittyä omat ongelmansa). Kehitteillä olevan palvelun tarkempia tietoja ja siihen liittyvää keskustelua voi seurata Google+:n puolella.

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.