Press "Enter" to skip to content

Haastattelussa: Uoti Huotari

Toukokuussa julkaistiin Bliaron 2nd Edition –fantasiaroolipeli, joka on mm. tarinalähtöisyydestään ja mahtavasta taikajärjestelmästään tunnetun Bliaron –Kathanien Perinnön toinen laitosNorthern Realmsin Uoti Huotari availi Roolipelitiedotukselle julkaisun taustoja.

Millainen on oma historiasi roolipelien ja niiden kehittämisen parissa?

Taisin saada ensikosketuksen roolipeleihin joskus lapsuudessani 90-luvun alkupuolella, kun olin käymässä serkkujeni luona, ja löysin seinältä Keskimaan kartan. Kysyin sitten, mistä oli kyse ja keskustelu vei fantasian äärelle, ja sitä kautta roolipeleihin. Innostuin sitten etsimään lisätietoa harrastuksesta Kajaanin kirjastosta, lainasin kaiken mitä oli saatavilla, ja aloin viritellä omia pelejä muutamien kavereiden kanssa. Minulla ei ollut tietoa mistä roolipelejä voi ostaa, eikä oikein rahaakaan, niin aloin sitten suunnitella pelejä itse. Koko roolipeliharrastus sekoittui silloin erilaisiin mielikuvitusleikkeihin aika ansiokkaasti.

Lukioikäisenä innostuttiin sitten pelaamaan White Wolfin VampireaCyberpunk 2020:aa ja sittemmin muitakin pelejä. Tuolloin oma fantasiapelini kulki nimellä “Vaeltavat Klaanit”, ja tästä tuli sitten myöhemmin Bliaron – Kalthanien Perintö ja nyt Bliaron 2nd Edition. Matkan varrella on tullut tutustuttua pelisuunnitteluun laajemminkin, ja aika selkeästi olen löytänyt oman roolipeli-makuni: Pidän tarinankerronnasta, monipuolisesta fiktiosta, sekä yksinkertaisista nopeista säännöistä.

Bliaronin ensimmäinen laitos julkaistiin 9 vuotta sitten. PDF:n ja huomattavan määrän oheismateriaalia (mukaan lukien useita laajennuksia) saa nykyisin ladattua veloituksetta nettisivuiltanne. Mistä lähti idea toisen laitoksen julkaisuun?

Ensimmäinen laitos on sellaisenaankin hyvä peli, ja siinä on valtavasti sisältöä ja seikkailuideoita. Peli on kuitenkin käsittääkseni suhteellisen vähän pelattu Suomessakin, enemmänkin sellaisessa kulttimaineessa, että muutamat peliporukat pelaa aktiivisesti ja tykkää kovasti, mutta suurin osa pelaajista pelaa silti edelleenkin lähinnä D&D:tä (monet eivät ole muista peleistä kuulleetkaan!). Olen aina ajatellut, että Bliaronilla on roolipelikentälle annettavaa, ja ajattelin, että englanniksi kääntäminen toisi pelin laajemman yleisön saataville.

Aloin muutamia vuosia sitten kääntää ensimmäistä laitosta englanniksi, mutta kääntämisen myötä tuli kuitenkin esille kohtia, jotka koin puutteelliseksi. Aloin tehdä ensin pieniä muutoksia käännökseen, kunnes todettiin yhdessä Northern Realmsin jäsenten kanssa, että tällä työmäärällä on sama tehdä kokonaan toinen laitos, johon kootaan kaikki se, mitä koin ensimmäisesta laitoksesta puuttuvan.

Kerro suosikkijuttusi Bliaronin sääntöjärjestelmästä

Näitä on monta! Aagh! Ainakin nämä:

Bliaronin kartta

1) Yksinkertaisuus ja helppous, laskutoimitusten vähäinen määrä pelin aikana

2) Taikojen rakentaminen palasista sen sijaan, että oltaisi rajoitettuja mihinkään loitsulistoihin. Paras taikasysteemi missään pelissä ikinä

3) Tarinankerronnan tuki lyhyillä ideoilla ja aputaulukoilla

Toinen laitos pelitestattiin erikseen. Miten paljon peli muuttui prosessin myötä?

Yllättävän vähän. Pelitestaajilta tuli pääsääntöisesti ylistävää palautetta. Se antoi uskoa siihen, että ollaan tekemässä asioita oikein. Pelitestaus osoitti meille kuitenkin muutamia kohtia, jotka olimme kirjoittaneet puutteellisesti tai epäselvästi kirjan testiversioon. Osa näistä oli tiedossa, mutta nousi sieltä myös kohtia, jotka oli vielä pelitestivaiheessa keskeneräisesti suunniteltu. Pelitesti nosti esille muutamia kysymyksiä, joihin sitten vastasimme lopullisessa julkaisussa.

Bliaron 2nd Edition on englanninkielinen. Onko päätöksen takana kohdeyleisön laajentaminen, vai jokin muu?

Kohdeyleisön laajentaminen on ilman muuta päätöksen takana.

Mitä uutta toinen laitos tarjoaa nykyisille pelaajille?

Toinen laitos on ihan kokonaan uusi peli, vaikka taustalla onkin sama maailma.

Ajassa hypätään vuosituhannen vaihdoksen yli, tuodaan maailmaan uusi Kalthan-kuningas, joka valtaa koko pohjoisen Bliaronin. Kolme eri Sahenia yhdistyvät “the Grand Sahen”-järjestöksi, ja näin ollen maailmassa on yksi suuri, keskeinen konflikti valtioidenkin välillä. Maailman asetelma muutenkin sisältää paljon enemmän konflikteja, ja näin ollen materiaalia seikkailuille on paitsi enemmän, se myös palvelee tarinankerrontaa tehokkaammin.

Kulttuurit ja uskonnot on määritelty kortteihin, jotka auttavat pelaajia eläytymään maailmaan paremmin. Maailman sisäiset ideologiat on siis kirjoitettu tarkasti auki, ja näitä voi helposti hyödyntää peleissä ilman, että pelaajien täytyy olla Bliaron-eksperttejä. Hahmonluontia varten on tehty online-työkalu, jolla saa tehtyä sekä pelaajahahmoja, että ei-pelaajahahmoja silmänräpäyksessä.

Taikajärjestelmä on uusittu kokonaan ja on noin sata kertaa parempi, vaikka sama pohjahan siinä on. Loitsujen rakentamisen järjestelmä on todella paljon laajempi, ja magiatekniikoiden (Effects and Qualities) yhdistely on nyt tarkemmin mietitty. Uusia osa-alueita taikuudessa ovat esimerkiksi näkymätön taikuus, loitsujen pilkkominen ja muiden loitsujen haltuun ottaminen. Lisäksi magian syvempää olemusta (Deep Magic) on käsitelty fiktiivisesti laajemmin, eli avattu sitä, minkälaiseen ajatteluun ensimmäinen laitoskin osittain pohjautui. Myös säännöstö tukee tätä nyt paremmin.

Pelaamista on suunnattu selkeämmin kevyeen, improvisoituun pelityyliin. Kirjan rakenne ja pelaamisen ohjeet on suunniteltu erityisesti tätä pelityyliä varten. Ideana on, että kunhan pelimaailmaa vähän tuntee, niin pelin voi saada alulle ihan muutaman minuutin suunnittelulla. Monet roolipelit vaativat pelinjohtajalta pitkää ja huolellista suunnittelua, kun taas Bliaronin toinen laitos helpottaa tätä pelinjohtajan taakkaa ihan valtavasti.

 

Bliaron 2nd Edition tuli myyntiin toukokuun lopulla 2020, mutta sen suunnittelu on ollut tiedossa jo pidemmän aikaa. Miten julkaisu on otettu vastaan?

Pelistä on tullut tähän asti vain ylistävää palautetta, eli ihan äärettömän hyvin on otettu vastaan. Se on oikeastaan yllättänyt meidän tekijätkin. Kuitenkin sellaista isompaa läpilyöntiä vielä odotellaan, joten saa nyt nähdä mitä tuleva vuosi tuo tullessaan!

Voitko valottaa hiukan Northern Realms:in tulevaisuudensuunnitelmia?

Julius Kuutti työskentelee kovasti film noir -tyylisen Grim Noir -pelin kanssa, eli sen julkaisua voi kyllä odotella pian. En kuitenkaan uskalla sanoa tarkkaa päivämäärää julkaisulle, että mitä tämä “pian” tarkoittaa. Grim Noir pohjautuu GUMSHOE-järjestelmään ja siitä voi lukea lisää nettisivuiltamme.

Muita peliprojekteja rullailee taustalla; Bliaronia rakennellaan hiljalleen tietokonepeliksi OpenMW-enginen päälle, Bliaron-korttipeli on piirua vaille valmis.., Voisin sanoa, että paljon aktiivisempaa julkaisutahtia voi nyt odotella, kuin mitä viime vuosina on nähty.

Roolipelitiedotuksen Sami Koponen haastatteli sinua ja Antti Laxia aikanaan myös ensimmäisen laitoksen julkaisusta (jutun voi lukea tästä). Silloin pyysimme teiltä neuvoa esikoisjulkaisua miettiville kirjoittajille ja pelikehittäjille. Mitä sanoisit heille tänään?

Sanoisin, että intohimo edellä kannattaa mennä! Roolipelikenttää voi tätä kautta kehittää ja hyviä ideoita kyllä kaivataan. Realiteetti lienee kuitenkin, että markkinoille pääsy ja tunnettuuden saaminen on työlästä, että jos raha on motivaatio, niin kannattaa ruveta ennemmin vaikka pankkiiriksi.. tai kenties mansikanpoimijaksi. Toki sitten mahdollisuuksiakin on, tunnetuilla peleillä voi tehdä elannon, mutta ehkä lähtökohtana kannattaa olla ensisijaisesti hyvän pelin tekeminen, jotta pelijulkaisulla on muutakin arvoa, kuin se rahallinen arvo.

Miten julkaisu Northern Realms:in kaltaisen nimen alla eroaa yksityisistä omakustanteista?

Ehkä isoin ero Northern Realmsin kautta tekemisessä on se, että tuote saa ennen julkaisua valtavasti rakentavaa kritiikkiä eri näkökulmista ja apua saa osaavilta ihmisiltä pelisuunnittelun lisäksi myös visuaalisen ilmeen suunnitteluun, markkinointiin ja laajemmin kaupallisen toiminnan suunnitteluun. Osuuskunnan kautta julkaistessa ei siis tarvitse luottaa vain yhden ihmisen osaamiseen, vaan saa tukea laajemmalta porukalta. En tiedä onko NR:n nimellä minkälainen kaiku sitten, vaikea arvioida näin sisäpuolelta käsin, mutta toivoisin, että Northern Realms näkyy myös jotenkin positiivisessa valossa roolipelijulkaisijoiden kentällä.

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.