Press "Enter" to skip to content

Haastattelussa: Vera Schneider

In-Game Space on Helsingin Punavuoreen marraskuussa 2019 avattu pelintekijöiden monitoimitila. IGS:llä on työpisteitä, varastoja ja käsityötilaa. Käyttöä koordinoi Illusia ry, joka myös vastaa yhteisistä resursseista. Haastattelussa päästetään vastuuhenkilö Vera Schneider ääneen projektin toteutuksesta ja tulevaisuudennäkymistä.

Millainen on oma historiasi larppauksen ja larpinteon parissa?

Löysin larppaamisen pariin Harry Potter -faniskenen kautta joskus vuoden 2002/2003 paikkeilla. Riippuu siitä miten kämäinen puskalarppi määritellään larpiksi.

Pelien tekemisen suhteen tilanne on vähän sama -riippuu minkä kehtaan laskea tekemäkseni peliksi. Yleensä miellän, että porukkamme tekemä Taivaan Saaret I vuonna 2005 oli ensimmäinen varsinainen projekti. Siitä homma jatkui harrasteluna, kunnes kulttuurituotannon opinnot alkoivat vuonna 2014. Siitä eteenpäin fokus oli etsiä ammatillista aspektia skenetouhuista ja pelien tekemisestä, ja tässä sitä nykyään ollaan, mm. larppeja tuottavan yrityksen toimarina ja uuden kulttuuritilan pyörittäjänä.

In-Game Space: Mitä, Missä, Milloin?

In-Game Space on tarkoitettu erityisesti larppien tekijöiden monenlaiselle luovalle työlle, oli se yksin kirjoittamista, yhdessä ideointia, tai proppien tekemistä. Lisäksi tätä tuetaan varastokapasiteetilla.

Kyseessä on 140m2 kivijalkatila, joka jakautuu karkeasti puoliksi toimisto- sekä varasto- ja askartelutilojen välillä. Tila on Punavuoressa, Helsingissä, aivan Johanneksenkirkon kupeessa.

Vuokrasin tilan marraskuun alusta 2019, mutta varsinaisesti toiminta on rullannut vaiheittain käyntiin joulukuusta alkaen.

Mistä lähti idea IGS:n toteuttamiseen?

Syitä on monia. Toteutukseen kannusti eritoten näiden monien syiden ja tarpeiden korostuminen samanaikaisesti alkoi yksinkertaisesti olla mahdotonta työskennellä ilman.

Idea vastaavasta tilasta on elänyt pitkään, mutta ei ole ollut kovin lähellä realismia aiemmin.

Perustimme Illusian vuonna 2017 haaveissamme mahdollistaa varasto- ja työtiloja, ja luoda eräänlainen hubi kaikenlaisille larpin tekijöille. Eli halua tehdä tämä oli jo kauan eikä vain minulla. Kyseessä on siinä mielessä lähtökohdiltaankin yhteisöllinen projekti, mutta kuten monet aloitteet näissä pienissä piireissä, on varsinainen toteutuminen usein kiinni siitä, miten joku pystyy kiinnittämään niihin aikaa ja muita resursseja.

Olen itse toiminut alusta asti niin Illusiassa kuin Roolipeliyhdistys Avatar ry:ssä. Molemmat yhdistykset ovat järjestäneet paljon tapahtumia, ja näistä on alkanut kumuloitua kaikenlaista ihmisten nurkkiin. Molempien yhdistysten aktiivien riveistä alkoi kuulua viime kesänä viestiä tilanteen kestämättömyydestä.

Samaan aikaan Beyond Play –yritys, jonka Mike Pohjolan kanssa perustimme 2019 alkuvuodesta, alkoi kaivata tiloja työskentelylle.

Yhdistykset olivat molemmat olemassaolonsa aikana vakiinnuttaneet toimintaansa ja kerryttäneet resursseja. Illusian tarkoitus oli alkujaankin jakaa kerrytetyt resurssit tavalla tai toisella yhteisön käyttöön, joten tämä oli helppo perustella. Avatar kaipasi kipeästi toiminnalle hubia ja varastoa, sillä kehityspotentiaalia on paljon, mutta se vaatii rakenteita. Yrityksen nyt tietysti on helppo hahmottaa kaipaavan toimistoa. Olin siis yllättäen tilanteessa, jossa luonteva kokoonpano tahoja saattoi pistää resurssinsa yhteen, ja minä luontevana yhteisenä nimittäjänä saatoin kantaa vetovastuun.

Tilaa vuokrataan ainakin aluksi vain Illusia ry:n jäsenille. Maksu tilan käytöstä on tekijöille vapaaehtoinen ja sitä pyöritetään osin lahjoitusten voimin. Mikä on näiden ratkaisujen takana ja ovatko ne pysyviä?

Kansikuva värityskirjasta, jonka tuotoilla tilaa mm. rahoitetaan. Teos löytyy Illusian verkkokaupasta Kuva: Carolin Piotrowski

Ratkaisun takana on ennen kaikkea inklusiivisuus -emme voi olettaa ihmisiltä tai projekteilta yleistettäviä määriä resursseja ja haluamme kaikkien voivan hyötyä tilasta juuri siinä määrin kuin on tarvis.

Tässä vaiheessa Illusian sopimuksen osuus on vajaan kolmanneksen tilan vuokrasta, vaikka sen toiminta tilassa voi olla määrällisesti yli puolet käyttöajasta. Tämä on niin ikään osa inklusiivisuusajattelua -tila ei vaadi yhteisöltä loppuviimein merkittäviä kontribuutioita, jotta yhdistyksen kuluista pääosa voidaan kattaa. Tämän ratkaisun pysyvyys on tällä hetkellä toive, mutta se on kiinni siitä, miten homma lähtee yhteisön kanssa rakentumaan. Täysi ilmaisuus olisi tietenkin ideaali, mutta siihen tuskin pian päästään. Ehkä, jos tilalle saadaan toiminnan vakiintumisen myötä tukea. Vakiintuminen kuitenkin vaatii muidenkin aktiivisuutta, kuin minun.

Varaaminen on mahdollista vain jäsenille, mutta työskentelevässä porukassa voi olla kuka vain, jäsenyydestä riippumatta. Tämän sanelee yksinkertaisesti se, että yhdistyksen on tiedettävä, kuka tilasta on milloinkin vastuussa ja kenellä avain on hallussa. Kyse on vakuutus- ja turvallisuuskysymyksestä, ja tästä emme nykytoiminnalla jousta. Vastineeksi yhdistyksen jäsenmaksua pidetään mahdollisimman matalana.

Lähditte toteuttamaan projektia marraskuussa 2019. Tuliko matkaan yllättäviä mutkia, vai sujuiko kaikki saumattomasti?

Koko homma eskaloitui todella spontaanisti vielä lokakuun alussa ei ollut lainkaan varmaa, että mitään tilaa tullaan vuokraamaan. Oli vasta käsitys, että kyllä tähän suuntaan on nyt pakko mennä. Se tietenkin jo määritti, että kaikki pistettiin kasaan aika nopealla aikataululla ja sellaisen myötä oli pientä hikkaa. Esimerkiksi se, että avuksi ehti ihmisiä llä aikataululla vähän ja harvoin, vaikka verkossa yhteisöä olikin runsaasti tukemassa projektia. Yllättäviä mutkia ei tullumutkat olivat odotettuja. Yhtenä esimerkkinä yhdistysten sitouttaminen lyhyellä aikataululla vaati oman byrokratia- ja kokousrumbansa ja näiden kiireiden myötä sähköisten työkalujen, kuten kalenterin ja sivujen rakentamiseen ei jäänyt paljoa aikaa. Homma on rakentunut siis alkurysäyksen jälkeen muiden hommien ehdoilla. Olisi tärkeää saada jatkossa enemmän ihmisiä osallistumaan, sillä kaiken työn jääminen parin ihmisen harteille ei rakenna kestävää pohjaa.

IGS:n kautta on tarkoitus harjoittaa myös välinevuokrausta. Miten systeemi tulee käytännössä toimimaan, paljonko varastotilaa on käytössä ja otatteko vastaan lahjoituksia?

Sähköistetään mahdollisimman pitkälti varaston inventaario ja varausten tekeminen. Työtä jarruttelee se, että varastotilan rakenteita pitää vielä ihan fyysisesti pystyttää ja tähän pitää luonnollisesti panostaa aikaa ja rahaa. Varasto- ja rakentelutiloja on n. 70m2. Tavaraa on jo jonkin verran ja lisää tulee. Sitä saa myös lahjoittaa, mikäli sillä on uudelleenkäyttöarvoa. Emme kuitenkaan halua toisintaa Portaalin toimintaa, eli jutut, joiden kysyntään he voivat jo vastata, eivät välttämättä ole niitä, joihin meillä kannattaa keskittyä. Yksi aspekti, jolla erotumme, on tila, välineistö ja materiaalikokoelma proppien tekemiselle.

Kenelle toivot In-Game Spacesta olevan erityisesti apua ja iloa?

Kaikille, jotka tekevät larppejaEritoten sillä halutaan parantaa pelejä tekevien työhyvinvointia. Tavaramassojen poistuminen nurkista, yhteiset resurssit ja arkisesta ympäristöstä irrottava työskentelytila ovat työhyvinvointikysymyksiä ja toivottavasti auttavat purkamaan pelien tekemiseen assosioitavaa stressiä. Myös yhteisöllinen aspekti toivottavasti korostuu -ehkä myös yhdessä tekeminen helpottuu.

Mitkä ovat projektin painopisteet ja tulevaisuudensuunnitelmat?

Nyt rakennetaan vielä hommaa ylös, joten painopiste on tunnettavuuden ja toiminnan rakentamisessa, ja perusasioiden kehittämisessä.

Tulevaisuudessa tilaan halutaan myös yhteisöllisiä ja avoimia juttuja, kuten jameja, käsityöpajoja ja kirjoittajailtoja.

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: