Press "Enter" to skip to content

Skenekooste 2/2022

Koosteeseen on eksynyt keskustelua myös skenen ulkoreunoilta. Helmikuun valokeilassa mm. mekaniikat, sekä pelinjohtaminen.

Retrospect

  • Krisse Tuominen/Vitnessii, Vätnessii ja Vilosofiaa: Vuosi 2021
Kuva: Jukka Hatakka

Pelikokemuksia Kehittämässä

  • Gallup: huima enemmistö (169 pelaajaa & pelinjohtajaa) on aloittanut roolipeliharrastuksen D&D:n parissa.  Kärkikolmikkoon nousevat Keski-Maa 47- ja RuneQuest 43 äänellä. Kaiken aloittaneeksi on listattu yhteensä 46 eri peliä
  • Pelinjohtamisen suurin haaste. Yleisimmät vastaukset kulminoituvat ajan-, energian-, tai (koettuun) luovuuden puutteeseen, sekä etenkin ensimmäistä kamppistaan suunnittelevilla epävarmuuteen (pitkä)
  • Miksi et käyttäisi valmisseikkailuja? Monesti näiden ei koeta vähentävän PJ:n työmäärää oleellisesti, tai soveltuvan porukan tarpeisiin, tyylillisesti tai mekaanisesti. Monille maailmanluonti ja omien skenaarioiden kehitteleminen on juuri pelinjohtamisen suola. Laadukkaat valmiskampanjat voivat auttaa mm. pidemmän seikkailun ylläpidossa, tai ensimmäisten omien pelikertojen suunnittelussa
  • Sääntökirja vs. harkinta, tulkinta & mielivalta: Valtaosa seuraa pää-asiassa kirjan sääntöjä, mutta soveltaa niitä sieltä täältä mm. tarinan edistämiseksi & tilanteiden kärjistämiseksi. Siistejä ideoita havoin torjutaan vain valmiin mekaniikan puutteesta
  • X-kortin seuraamukset; (takapakki/korjausliike/tauko) Mitä jos ei tiedä miksi?
  • Critical Rolesta, kanssapelaajien kuuntelemisesta, ja oman pelipöydän/-porukan parantamisesta
  • Rope kun vetää sun naruista –pohdintaa emotionaalisesta avoimuudesta, traumoista ja reaktioherkkyydestä

Suosituksissa Ukraina-skenaariot ja poliittiseen tutkiskeluun sopivat systeemit.

 

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: