Marraskuussa vietetään mm. kilpailu-teemaista peliviikkoa
Kiitospäivä
- Jussi Ahlroth/Helsingin Sanomat: Suomalaisen suunnittelema peli keräsi yli kolme miljoonaa dollaria joukkorahoituksena (Trench Crusade)
- Merja Forsman/Itäväylä: Roolipelaaminen vaatii mielikuvitusta, kertoo palkittu porvoolainen pelisuunnittelija Jukka Sorsa
- Kiitos pelistä -gaala (viimevuosien larppeja)
- Niklas Nylund/Limun Ropellukset: Luolasto linnakkeena
- Lasse Laukkanen/Rope-Lakun blogi:
- OSR ei ole minua varten
- Tarinaroolipeli, osa 5: tarinamoottori
- Roolipelien määrittelyä 1 & 2
- Tuula Nyman/SRS: Aktiivin kynästä: Yhdenvertaisuus ja tasa-arvosuunnitelman arviointia
- Ruska Soanjärvi/SRS: Aktiivin kynästä: Tämän vuoksi näitä kynäillään
- Eelis Hirvelä/Valkeakosken Sanomat: Kehoni kaapattiin ja menetin taistelutoverini jahdatessani rikkauksia – Tällainen on Valkeakoskelle saapuneen Praedorin maailma (tilaajajuttu)
- Matias Mattila/Yle: Elämää suurempi peli: Näin 20-vuotias World of Warcraft on muuttanut maailmaa

Elääks sunkin hahmo yhteiskunnassa?
- 416 -ääninen peliporukoiden alkulähde -kysely. Eniten peliporukoita on kehkeytynyt kaveriporukoiden ympärille
- Erikoisimmat pelipaikat. Seikkailtu on mm. autoissa, julkisessa liikenteessä, puistoissa ja metsissä, sekä tietenkin saunassa
- Pelinjohtaminen on käsialakysymys -sääntöjen tulkinta on usein PJ:n oikeus ja vastuu
- Voiko roolipelejä pelata ilman yhteiskunnallisten ongelmien käsittelyä? Mitä tarkoittavat ‘yhteiskunnalliset ongelmat’, ‘politiikka’ ja ‘käsitteleminen’? Pelipöydässä ei esim. tarvitse tarkastella moraaliin tai vallankäyttöön liittyviä teemoja, mutta tarinat, varsinkaan roolipelit, ei synny vakuumissa (pitkä)
- Pelisuunnittelun tueksi: pohdintoja ominaisuuksista, taidoista ja hahmoon kytkeytyvistä mekaniikoista
- Toivelista –mistä IP:stä pitäisi tehdä roolipeli? Samansuuntaisia pohdintoja oli muutaman ketjun verran myös elokuussa
- Eri systeemien valmisseikkailuja, joilla on nimiarvoa
Roolipelitiedotuksessa tässä kuussa:
Be First to Comment