Press "Enter" to skip to content

Odotuksia vuodelle 2017

Roolipeliskenemme liikkuu arvaamattomasti, koska se perustuu pitkälti vapaaehtoistoimintaan. Asiat tapahtuvat harrastajien ehtimisen ja jaksamisen puitteissa. Siitä huolimatta on hauska veikkailla, mitä alkanut vuosi tuo tullessaan. Ainakin voin antaa pari tärppiä, joten suhteen on hyvä pitää silmänsä avoimina.

Kansainvälisiä veikkailuja

Shannon Appelcline, joka on kirjoittanut moniosaisen Designers & Dragons -roolipelihistoriikin, on tuttuun tapaan laatinut vuosikoosteen. Hän käy siinä läpi Dungeons & Dragons -roolipelin muuttunutta julkaisuohjelmaa, mutta kiinnostavasti pitää kolmannen osapuolen ja fanijoukkojen hyödyntämistä huolestuttavana signaalina. Appelcline näyttää uskovan perinteisten roolipelikauppojen tarjonnan olevan tärkeä uuden pelaajakunnan houkuttelemisessa harrastuksen pariin. Pitäisin kuitenkin yllättävänä, jos Wizards of the Coast rupeaisi yhtäkkiä puskemaan ulos useita julkaisuja. Materiaalia siis kyllä piisaa, mutta etupäässä muualta kuin WotC:n luukulta.

Appelclinen mukaan viime vuosi jatkoi vanhojen pelien uusjulkaisujen sarjaa, eikä ole mitään syytä odottaa ettei sitä olisi luvassa vielä tänä vuonnakin. Samoin EnWorldin Christopher Helton listasi omissa alkaneen vuoden odotuksissaan näitä retrojulkaisuja. Vanhoilla peleillä on valmis oma fanikuntansa ja tuttu brändi, jonka varaan markkinoinnin voi perustaa. Monet näistä peleistä julkaistiin joukkorahoituksen voimin, joka nimenomaan hyötyy tällaisen olemassaolevan vanhan brändin uudelleenlämmittelystä. Viime vuosi olikin siinä suhteessa ennätyksellisen hyvä: Appelclinen listan mukaan 26 roolipeliä sai kerättyä yli 100 000 dollarin rahoituspotin, kun aiempina vuosina samaan on pystynyt noin parikymmentä projektia. Huomionarvoista on, että joukkorahoitus on ilmeisen hyvä tapa myös kansainvälisille julkaisuille, joita nähtiinkin viime vuonna hyvä määrä. Toivoa siis sopii, että nämä projektit auttavat laajentamaan roolipeliskeneä aidosti kansainvälisemmäksi eli tuomaan näkyvyyttä myös ei-yhdysvaltalaisille roolipeleille.

Vaikka Dungeons & Dragons onkin kiistaton markkinavaltias, johon verrattuna muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki muut roolipelit ovat pelkkiä marginaalimerkintöjä, ovat viime vuodet olleet suosiollisia monille indie-peleille. Aika on monella tapaa sopiva itsenäisille pienille pelijulkaisijoille: tuotantoteknologia mahdollistaa pienet painokset ja toisaalta valtavirrasta poikkeavat vaihtoehdot näyttävät kelpaavan monelle. Tämä näkyy eritoten OSR-skenen menestyksessä.

Pelimaailmojen suhteen Helton pisti merkille, että viime vuonna moni suosittu peliprojekti sijoittui tieteisfantasian genreen. Tämä on varmasti osaltaan yhteydessä vanhojen pelien uuteen tulemiseen, koska 1970-luvulla tieteisfantasia oli verrattain suosittua. Silti vaikutusta on varmasti myös monilla tieteiselokuvilla, jotka herättävät yleisön kiinnostusta aihetta kohtaan. Paizon tuleva Starfinder on hyvä mittari sille, millaisiin myyntilukuihin tällä genrellä pääsee (Fantasy Flight Gamesin Star Wars -roolipelit jäänevät markkinoinnissa firman miniatyyripelien varjoon). Elokuvien suosikkeja seuraten odottaisi tietysti supersankaripelien olevan se tuleva hitti, mutta kenties kerrontataiteeseen kuuluvien roolipelien on vaikea omaksua supersankareille ominaista visuaalista tyylilajia.

Kotimaisen skenen liikkeitä

Dungeons & Dragonsin saama monipuolinen medianäkyvyys on heijastunut myös kotimaahan. Valtamediat nostivat useassa eri yhteydessä esille roolipelaamisen: toisaalta perinteisenä tarinankerronnan viihteenä ja toisaalta opetusvälineenä. Tämä kasvanut näkyvyys tekee uusien projektien toteuttamisesta hieman helpompaa. Toivoa sopiikin, että kuluvana vuonna erilaiset ropeskenen aktiivit ottavat mehut irti tästä mahdollisuudesta. Myös Suomen satavuotisjuhla tarjoaa mahdollisuuden hakea rahoitusta ja toteuttaa projekteja, joilla voi hätyytellä valtavirtakulttuurin huomiota.

Kotimaisen skenen tärkein kiintopiste Ropecon järjestetään tänä vuonna entiseen tapaan Messukeskuksessa. Jo viime vuonna kävijämäärä saatiin nousuun, joten sille sopii odottaa jatkoa. Coni muutti viime vuonna Espoosta Helsinkiin ja tapahtuma haki vielä toteuttamistapaansa uudessa paikassa. Tulevana kesänä järjestelyt saataneen toimimaan entistäkin paremmin, mikä tietää parempaa conia kaikille. Tapahtumakartalla on toinenkin potentiaalisesti iso tapahtuma, kun Tracon Hitpoint järjestetään Tampereella toista kertaa ja vieläpä Tampere-talossa. Molemmat tapahtumapaikat ovat sen verran isoja, että seinät eivät enää tule kävijämäärän kasvun tielle (niin kuin tapahtui takavuosina Ropeconille Dipolissa ja Traconille Tampere-talossa).

Tietenkään kasvuluvut eivät ole etupäässä kiinni tapahtumien järjestäjistä vaan kävijöistä, joten siitä vain osallistumaan. Päivitin tuohon oikeaan sivupalkkiin tämän vuoden pelitapahtumia, josta päivämäärät on helppo kirjata omaan kalenteriin.

Tulossa olevia julkaisuja

Viime vuonna on puhuttu useasta työn alla olevasta roolipelijulkaisusta. Näissä on tyypillisesti kyse yhden miehen projekteista, joten viivästymistä tai projektin muuta keskeytymistä sattuu, mutta toivotaan parasta.

  • Miska Fredmanin Sotakarjut-roolipelin (ks. kotisivu) piti ilmestyä jo viime vuoden puolella, joten uskallan olla varsin varma pelin ilmestymisestä tämän vuoden aikana. Fredmanilla on paljon projekteja käynnissä, mutta hän on aikaansaava tyyppi.
  • Henri Hiljanderin luolamiehistä kertova Neanderthal-roolipeli (ks. Facebook-sivu) on ollut esillä viime vuoden pelitapahtumissa niin pelattavana kuin luentojenkin kohteena.
  • Tuomo Laine on samaan tapaan pitänyt pelitapahtumissa meteliä tulossa olevasta Seikkailijoiden kilta -roolipelistään (ks. projektin blogi). Käsittääkseni peli hakee vaikutteensa monista perinteisistä roolipeleistä, joten meiningin pitäisi olla tuttua.
  • Ville Vuorela on puhunut Kirotusta kirjasta, tekeillä olevasta Praedor-roolipelin lähdeteoksesta, joka keskittyy esittelemään Kirottua maata ja praedorien sinne suuntaamia ryöstöretkiä.
  • Petteri Hannila on työstänyt kaikessa rauhassa tarinapelimäistä Tales of Entropy -peliä, jota olen saanut olla mukana pelitestaamassa. Nähdäkseni peliteksti alkaa olla siinä kunnossa, että julkaisu voisi tapahtua kuluvan vuoden aikana.
  • Arhi Makkosen ja Reino Hämäläisen seikkailullinen The Eternals -roolipeli (ks. Facebook-sivu) oli myös viime vuonna avoimessa pelitestauksessa. Peli on käsittääkseni mennyt pelitestiversiosta eteenpäin aimo harppauksin, mutta kuulemma tekijät kaavailevat julkaisua tulevana kesänä.

Fredmanin toinen projekti, Astraterra-roolipelin kakkoslaitos, pitäisi olla joukkorahoitustavoitteiden mukaan tulossa alkuvuodesta. Lamentations of the Flame Princess -firman James Raggi ei taatusti pysähdy, vaan puskee tänäkin vuonna ulos useita D&D-skenaarioita ja muita lähdeteoksia. Lisäksi skenessämme on aina ollut paljon esikoisjulkaisijoita, jotka eivät pidä pelistään meteliä ennen sen julkaisemista. Listatut poiminnat ovat vain siitä, mistä itse tiedän. Jos tiedätte muita tulossa olevia projekteja tai julkaisuja, pistäkää kommenttia alle!

One Comment

  1. […] Aiemmin mainitsemistani työn alla olevista kotimaisista roolipeleistä ei ole hetkeen kuulunut mitään, mutta kentälle mahtuu toki uusia haastajia. Lauri Maijanen on kehitellyt Eldritch Sigils -nimistä peliään sykäyksittäin useamman vuoden ajan. Kuten näissä projekteissa usein käy, homma lähti luistamaan sopivan sääntöjärjestelmän osuttua kohdalle. Maijalan tapauksessa se oli Vincent Bakerin Apocalypse World. Pelistä on nyt saatavilla pelitestiversio. […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.