Press "Enter" to skip to content

Uusin D&D on askel taaksepäin

Ilmaissääntöjen lisäksi on ilmestynyt myös aloittelijoille suunnattu peruspaketti.

Maailman tunnetuimmasta roolipelistä Dungeons & Dragonsista ilmestyy tänä kesänä uusin viides laitos. Olen tässä kevään aikana lueskellut juttuja tulevasta pelistä ja päätin vähän koota asiaa yhteen.

Kiireisimmille sanottakoon se tärkein, eli D&D:tä julkaiseva firma Wizards of the Coast on julkaissut D&D:n perussäännöt ilmaiseksi ladattavana PDF-tiedostona.

Paluu valtiaan paikalle

Dungeons & Dragons -roolipelin edellinen eli neljäs laitos julkaistiin kesällä 2008. Se ei osoittautunut taloudellisesti kannattavaksi ja isohkojen sääntömuutosten vuoksi moni D&D-pelaaja hankkiutui mieluummin D&D:n sisarpeli Pathfinderin pariin. Paineet palauttaa D&D juurilleen ja markkinajohtajan paikalle ovat siis kovat.

D&D:n viidennen laitoksen pelikehitys on kestänyt useamman vuoden ja (Pathfinderin tapaan) pelille järjestettiin syksystä 2012 kevääseen 2013 avoin pelitestaaminen. Rekisteröityneet fanit saivat siis pelitestiversion käsiinsä ja lausuivat siitä oman näkemyksenä Wizards of the Coastille. Nyt odotus alkaa olla lopuillaan. Kuten jo mainitsinkin, ensimmäinen versio perussäännöistä on jo julkaistu ilmaisena versiona. Varsinaiset perussääntökirjat ovat tulossa loppuvuoden kuluessa: Player’s Handbook (pelaajan kirja) elokuussa, Monster Manual (hirviökirja) syyskuussa ja Dungeon Master’s Guide (pelinjohtajan kirja) marraskuussa.

Mike Mearls, D&D:n tuoreimman laitoksen pelisuunnittelutiimin johtaja, kertoi haastattelussa päämääränä olevan uuden laitoksen joustavuus. Avoin pelitesti paljasti hyvin moninaisen pelaajajoukon ja uuden laitoksen on tarkoitus sopia heille kaikille. Ajatus on, että pelin perussäännöt ovat yksinkertaiset ja kukin peliporukka voi sitten makunsa mukaan omaksua omaan kotikampanjaansa erilaisia perussääntökirjojen esittelemiä lisäsääntöjä. Kevyemmillä perussäännöillä tavoitellaan myös nopeampitempoista pelaamista aina hahmonluonnista alkaen.

Neljättä laitosta julkaistaessa kaikki kolme perussääntökirjaa julkaistiin kerralla. Nyt julkaisuaikataulu on venytetty koko loppukesän ja syksyn mitalle. Pelaamaan halajavat fanit ovat kritisoineet tätä, mutta Mearls selittää, että tämä on laadun takaamisen kannalta parempi ratkaisu. Näin työryhmä voi keskittää voimansa yhteen tuotteeseen kerrallaan ja koko tiimi on selvillä muiden peruskirjojen sisällöstä. (Neljäs laitoshan kärsi jossain määrin sääntökirjojen välisistä erilaisista säännöistä, mitä sitten koitettiin oikaista julkaisemalla uudet Essentials-sarjan perusteokset.)

Uusi laitos, vanhat tuulet?

The Escapist -verkkolehden toimittaja Jonathan Bolding totesi, että Dungeons & Dragonsia on syytä ajatella ennemmin pelikonsolina kuin yksittäisenä pelinä. Erilaiset ihmiset pelaavat sillä lukuisia erilaisia kampanjoita. Pyrkimys tällaiseen yleispätevyyteen, erilaisten pelityylien mahdollistamiseen ja vanhojen fanien takaisin voittamiseen näyttää johtavan tietynlaiseen innovatiivisuuden puutteeseen. D&D:n viides laitos ei yritäkään mullistaa perinnettä, vaan tarjoaa lähinnä virtaviivaistetut säännöt kolmannen ja neljännen laitoksen pohjalta (ks. EN World -verkkouutissivuston arvio ja tämä blogaajan sääntöjä hyvin esittelevä arvio). Nähtäväksi jää, onko tämä tarpeeksi: viime vuosina on ilmestynyt lukuisia samankaltaisia uusioversioita D&D:stä, kuten Pathfinder ja 13th Age.

Riskien välttäminen näkyy myös siinä, miten Wizards seuraa huolella Paizon avaamaa polkua. Pathfinder-roolipelin eräs tunnetuimmista muodoista on maailmanlaajuinen Pathfinder Society -kampanjapeli ja tietysti myös uuteen viitoslaitokseen on tulossa samanlainen. Mearlsin haastattelun ja myöhemmän lehdistötiedotteen mukaan 5. D&D:n organisoidussa kampanjassa tullaan käyttämään erilaisia ryhmittymiä pelaajahahmojen sitomiseksi skenaarioon ja jatkuvaa juonta yksittäisten skenujen sijasta – aivan kuten Pathfinder Societyssa.

On kuitenkin syytä muistaa, että kaikki tässä sanottu perustuu Wizardsin lehdistötiedotteiden, haastattelujen ja riisuttujen sääntöjen ensimmäisen version pohjalta tehtyihin tulkintoihin. Paljon tullaan varmasti vielä näkemään. Nathan Stewart, D&D:n brändijohtaja, on vihjannut videopelien, miniatyyrien, kirjallisuuden ja elokuvien suuntaan. Jos viides laitos ei siis häikäisisikään sääntöjensä omaperäisyydellä, niin brändi saattaa hyvinkin osoittautua kovemmaksi rahantekokoneeksi kuin Pathfinder. Roolipelikulttuurin kannalta vahva brändäys on sikäli hyvä asia, että se lisää roolipelien näkyvyyttä ja tunnettavuutta noin ylipäänsä.

3 Comments

  1. Sami Koponen Sami Koponen Post author | 22.07.2014

    Jaakko Ala-Mikkula testasi uusinta laitosta ja blogasi siitä perusteellisesti. Kannattaa lukea, siinä on aitoa kokemusta spekulaation sijasta.

    Lyhyesti sanottuna Ala-Mikkula tykkäsi: “5e on ainakin minun mittapuullani onnistunut nyökkäys vanhempiin sääntöversioihin onnistuen kuitenkin säilyttämään riittävän modernin otteen.”

  2. […] Olen vuosien varrella pelannut useita erilaisia roolipelejä ja vaikka eri systeemien välillä on merkittäviäkin eroja, keskityn tässä nyt eroihin nimenomaan Dungeons and Dragons -pelin ympärillä. 5. laitos onkin helppo kiteyttää sääntöjensä osalta hyvin pitkälti yhteen lauseeseen. Uusi D&D on askel taaksepäin  […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.