Press "Enter" to skip to content

Näin rakentuu skenekooste

Roolipelitiedotuksen kuukausittainen skenekooste muodostuu kolmesta osasta; suomenkielisten videoiden ja blogipostausten listauksesta, Facebookryhmien koonnista ja sekalaisesta muualla -osiosta. Saan aina välillä kysymyksiä/palautetta koosteen tekemisestä, joten päätin vähän valottaa prosessia sen takana..

Blogit & vlogit -osio koostuu yksinkertaisesti artikkelin/videon tekijästä, nimestä ja julkaisijasta. Toisinaan sisällytän listaukseen lainauksia, tai pienen tiivistelmän, mutta useimmiten otsikot kertovat itsessään sisällöstä riittävästi. Käyn läpi kuukausittain kaikki blogit, jotka blogosfäärissäkin on istattu. Listaukseen tulee kuitenkin ainoastaan suomenkielistä sisältöä. Valtaosa peliarvosteluista ja muista yksittäiseen teokseen liittyvistä postauksista, sekä kampanjaraporteista jää listauksen ulkopuolelle, kuten myös yhdistysten uutiset. Tällaisten kiinnostaessa löydät listauksen suomalaisista, myös ruotsin- ja englanninkielisistä roolipeliblogeista Blogosfääristä ja yhdistysten netti- ja Facebooksivut Peliseuraa -välilehdeltä.

FB -osio on sekoitus listausta, lainausta ja informatiivisia tiivistelmiä/yhteenvetoja. Käyn läpi Roolipelaajien Suomen ja Suomi Larp:in varta vasten, joskus mukaan eksyy myös muista aiheen ryhmistä poimittuja keskusteluja. Tämä osio on koosteen tunnetuin ja tärkein, koska se antaa kiireisille ja ei-somettaville mahdollisuuden kurkistaa skenen keskustelua herättäneisiin aiheisiin nopeasti ja kätevästi. Roolipelaajien Suomessa on lähes 4,4 tuhatta jäsentä, enemmän, kuin missään muussa yksittäisessä roolipeliyhteisössä. Niinpä tämä ote kuvastaa skenen todellista enemmistöä niin hyvin, kuin voi toivoa.

Roolipelaajien Suomen läpikäyminen on pitkällinen prosessi, varsinkin nyt Facebookin uuden hakutoiminnon myötä, kun keskusteluja ei voi suodattaa päivämäärän, tai sitoutumisten perusteella. Joudun siis selaamaan käsin jokaisen edellisen skenekoosteen jälkeen ilmestyneen aloituksen. En tiedä tarkalleen, miten Sami teki tämän ennen, mutta itse olen kokenut sitoutumisten (etupäässä kommenttien) määrän ainoaksi todella puolueettomaksi tavaksi suodattaa koosteeseen päätyvät ketjut. Läpikäynnin aikana luen kaikki itseäni kiinnostavat ketjut, jotka eivät syystä tai toisesta ole päätyneet silmieni eteen kuukauden aikana ja joskus nostan näistä koosteeseen lyhyempiäkin ketjuja, jos koen sisällön ‘laadukkaaksi’, pidemmän keskustelun arvoiseksi. Tietysti voisin nykyisen metodin sijaan koostaa osion nimenomaan top-tire -idealla, mutta se olisi väkisinkin puolueellista & veisi lisäksi vielä kauemmin aikaa. Rakentavaa palautetta ja hyviä ideoita otetaan mielellään vastaan jatkossakin.

Roolipelit valtamediassa -osio on rehellisesti varsin sattumanvarainen; sisällytän siihen uutisartikkeleja, videoita, joitakin konseptijuttuja ym. mediasisältöä, johon törmään kuukauden aikana, tai ryhmiä läpikäydessäni. Väljänä kriteerinä informaatio- tai viihdearvo. Osion pituus (olemassaolo) riippuu siis pitkälti siitä, miten paljon vietän aikaa muiden harrastajien kanssa, eikä niinkään keltaisen lehdistön ym. roolipelisisällön määrästä. Jos tähän kaivataan tavoitteellisempaa otetta.. No, rakentava palaute, kuten sanottu, on tervetullutta.

Skenekoosteen tekeminen kestää +10 tuntia. Haastavinta on se, että ryhmät on selattava yhdellä kertaa, jotta kaikki ketjut tulevat huomioiduiksi; ne kun eivät pysy järjestyksessä. Koosteen olisi tarkoitus ilmestyä kuukauden ensimmäisellä täydellä viikolla. Yrittäjän arki on kuitenkin varsin hektistä ja toisinaan RPT vaan joutuu odottamaan uutta sisältöä hiukan kauemmin.

Kiitos kaikille, jotka ovat olleet tukena Roolipelitiedotuksen tekemisessä tänä haastavana aikana. Erityisesti; kiitos SRS:n väki, kiitos sisareni H, Annika L ja entinen päätoimittaja Sami Koponen, kiitos Mihka, Mikko ja kaikki kuluneen vuoden haastateltavat, sekä tietenkin; kiitos te lukijat. <3

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.