
Fantasiaa ja tasa-arvoa
Blogeissa on taas menoa ja meininkiä, vlogien ja podcastien osalta hiljaisempaa. Noppatuuri on ottanut käyttöön toisen twitch -päivän ja pelaa nyt kahta kampanjaa samanaikaisesti. Myös Suomen Roolipeliseuralla on nyt oma YouTube -kanava.
- Sami Koponen/Efemeros: Kokemuksia eräästä OSR -kampanjasta
- Niklas Nylund/Limun Ropellukset: Keskiaikaisia kuvituksia roolipeleihin
- Niklas Nylund/Limun Ropellukset: Jokaisella tarinalla on 20 puolta
- Mika Loponen/Loki: Fantasia ja ‘pahojen’ rotujen ongelma
- Vera Schneider/Loki: The Monster We Don’t Know
- Jukka Särkijärvi/Loki: Virtuaaliconien kesä
- Massi Hannula/Loki: Kultainen lohikäärme 2020: Laura Kalli ja Katri Lassila
- Anna Mattila/Nörttitytöt: Historian jännät naiset sai alkunsa Maria Petterssonin roolipelikampanjasta
- Tommi Brander/Ropeblogi: Kiskotusta ilman (valmiita) raiteita
- Tommi Brander/Ropeblogi: Johdatellen vaativaan pelaamiseen
- Emi Maeda/Ropenomicon: Meidän jokaisen Ropecon
- SRS: Ihanaa Pride-viikkoa kaikille!
- SRS: Varaa paikkasi Alfaconiin!
- SRS: Vuosikokous verkossa 28.10.
- CR4YB0RG: Tee oma noitarumpu!

Mikä tekee genren?
Roolipelaajien Suomi -ryhmästä keräiltiin mukava määrä aktiivisia ketjuja syyskuulta. Puheenaiheina mm. genrejen tunnuspiirteet ja pelin vetämisen tekniset elementit.
- Historian lehtien havinaa (Wyrmia -roolipeliteoksen koevedos vuodelta 1995)
- Ropecon 2021 -teemaehdotuksia; new world, post-apo, mundane..,
- Genrerajaus -vuorossa luolaromppaus. Genren tekee ympäristön luonne; ansat, esteet & salaovet, löydettävät esineet, sekä luolastossa asustavat olennot
- Genrerajaus -vuorossa sci-fi. Tärkeä elementti monelle on kehittynyt teknologia, oli kyse sitten arkipäivän avaruusmatkailusta, tai inhimillisestä tekoälystä
- Pirstaleinen sci-fi ja ‘vetonaulan’ puute
- Puhetta punk -tyyleistä
- Puhemaneerit ja äänenkäyttö hahmossa
- How to play a shattered person in denial
- Muistiinpanot pelaajana. Tapoja on yhtä monta, kuin pelaajiakin ja muistiinppanojen laajuus vaihtelee session pääpointeista yksityiskohtaisiin listauksiin kohdatuista hahmoista, paikoista ja esineistä. Harva kuitenkaan kirjoittaa pelaajana paljon ns. tarinallista sisältöä ylös kamppiksen aikana.
- Online pelaaminen on yleisen mielipiteen mukaan huomattavasti mukavampaa kuvan kanssa
- Kielipreferenssi -kysely; kaikki suomeksi 55% kaikki englanniksi 9% molempia/jotain siltä väliltä 23%
- Paljonko taistelua? Neljäsosa ajasta vahvassa johdossa 120 äänellä. Kommenteissa huomautetaan, että jako riippuu vahvasti pelistä ja sen tavoitteista.
- Kekseliäitä metahahmoja
- Odottelun ja tyhjäkäynnin välttämisestä taistelutilanteissa
- Seikkailijoiden ruokailut pitkillä matkoilla. Monet ovat löytäneet/kehittäneet kamppikseen sopivan pelillisen elementin tästä.
- Kuka kuvailee? Peliporukasta riippuen PJ yksin, tai koko party yhdessä/se, jota asia koskettaa. Joskus kuvailevaa kieltä palkitaan
- PJ:n varuste-kitti (nopat, muistiinpanovälineet, joskus kartta, figuureja, sekä pika-npc:itä)
Syyskuun suositusketjuissa haetaan kevyttä systeemiä avaruus-sci fiin, parhaita D&D maailmakirjoja, postapo -suosikkeja, pohjateosta vaaranhakuisille ja vähemmän väkivaltaista systeemiä, jossa ihmissuhteet voi toimia mekaniikkana.
Coming up
Syksyn kiinnostavimpiin larppeihin kuuluvat
Finding Tom -Tomia etsimässä
“Me kutsumme sinut matkalle pimeydestä valoon, päähenkilöksi helsinkiläisten homomiesten tarinaan. Tule mukaan löytämään itsestäsi ‘Tomin mies’: häpeilemätön, ylpeä, seksikäs ja maskuliininen! Koe kanssamme koskettava tarina suomalaisesta homohistoriasta.”
Säröt
“SÄRÖT on kolmiosainen teossarja, joka pyrkii sanoittamaan ja kuvittamaan mielentervys- ja päihdekuntoutujien ja heidän omaistensa kokemuksia larpin keinoin. Larpissa pelaajat eläyyvät roolihahmoihinsa ennalta sovitussa tilanteessa. He pyrkivät toimimaan, tuntemaan ja ajattelmaan kuten hahmonsa, tehden näin eläytymisestä, kokemisesta ja empatiasta taidetta.”
Ilmoittautuminen molempien pelien tämän syksyn peluutuksiin on päättynyt.

Be First to Comment