Press "Enter" to skip to content

Uutiskatsaus: Suurvaltapolitiikkaa ja roolipelien suosio

Kansainvälisessä skenessä tapahtumakausi on avattu, kun takana ovat UK Games Expo ja Origins Game Fair. Keskityn tällä kertaa näiden kävijämääriin ja palaan myöhemmin palkittuihin peleihin. Alkukesän tunnelmiin vaikutti myös Yhdysvaltojen tiukentunut ulkomaankauppapolitiikka, jonka seurauksia pohdin harrastuspeliteollisuuden kannalta.

Enemmän verkkopelejä, enemmän conikävijöitä

Roolipeliharrastajien täsmällisestä määrästä ei ole mitään tutkimukseen perustuvia vertailukelpoisia lukuja. Se mitä kuitenkin on näkyvillä, osoittaa roolipelaamisen houkuttelevan yhä enemmän väkeä puoleensa.

Fantasy Ground on verkkosivu, joka tarjoaa virtuaalisen pelipöydän. Toisin sanoen sieltä löytyvät perinteiset sovellukset, joilla voi tehdä samankaltaisia juttuja kuin pelipöydän ääressä: heittää noppaa, näyttää karttaa, pitää kirjaa hahmolomakkeesta ja niin edelleen. Fantasy Ground ei ole ainoa tällainen verkkosivu (Roll20 on tiettävästi erityisesti suomalaisten harrastajien suosiossa), mutta Fantasy Ground on kiinnostava siksi, että se julkaisee säännöllisesti tilastoja verkkosivulla pelatuista peleistä.

FG:n uusimpien tilastojen mukaan eri pelien välinen suosio on suunnilleen ennallaan: 70 % peleistä on D&D:n viidettä laitosta, 10 % Pathfinder-peliä ja 4 % Savage Worlds -peliä. D&D:n osuus on kasvanut hiljalleen samalla kun Pathfinder on vajonnut. Olennaista on kuitenkin huomata, että kaikkien pelien pelimäärät ovat kasvaneet. D&D:n kohdalla kasvu vain on ollut suurinta ja siten se on vallannut alati isomman suhteellisen osuuden pelien määrästä. (Roll20-sivuston pelitilastotiedot ovat hieman vanhempia, mutta pääsääntöisesti samansuuntaisia.)

Roolipelitapahtumien suunnalta kuuluu samanlaista kasvun kohinaa. Touko-kesäkuun vaihteessa järjestetyssä UK Games Expo -tapahtumassa kävijämäärä kasvoi häkellyttävät 18 % (n. 26 000 henkeä) ja kesäkuun Origins Game Fair -tapahtumassakin 11 % (n. 21 000 henkeä). Vertailun vuoksi todettakoon, että roolipelitapahtumien kuninkaan, Gen conin, osallistujamäärä on vakiintunut 60 000 kävijään.

UK Games Expo -tapahtumassa perheiden ja lasten osuus on kasvanut ja sukupuolijakokin tasoittunut. Kuva: Ben Broomfield / UKGE pressikuvat.

Suurvaltapolitiikan vaikutukset harrastuspelituotantoon

Viime kesänä alkanut Yhdysvaltojen ja Kiinan välinen kauppasota alkaa heijastua myös harrastuspelien tuotannon puolelle. Toukokuussa USA korotti tulleja 10 prosentista 25 prosenttiin sellaisen tuotelistan osalta, jolla ovat ei-elektroniset pelit ja lelut (ks. ICv2:n uutinen). Tilanteessa on paljon epäselvyyksiä: kauppaneuvottelut ovat edelleen käynnissä eivätkä tullikorotukset ole vielä astuneet voimaan (ajantasaista tietoa voi kurkistaa esimerkiksi China Briefing -sivustolta). Tästä huolimatta skenessä on spekuloitu kauppasodan vaikutuksia pelituotannon kannalta.

Moni harrastuspeli sääntökirjoineen ja pelikomponentteineen on valmistettu Kiinassa, koska siellä on tarvittavat tuotantolaitteet ja edulliset hinnat. Tuontitullien korotukset tarkoittavat siten pelien tuotantokustannusten nousua. Varsinkin roolipelialalla tuotteiden voittomarginaali on varsin pieni, joten paineet kuluttajahintojen korottamiseen ovat kovat.

Esimerkiksi monet Chaosiumin julkaisemat roolipeliteokset on painettu Kiinassa. Kuva: Chaosium

d100 News -sivuston Amy Caroline Goodenoughin artikkelin mukaan peliteollisuuden isommat toimijat ovat paremmissa asemissa toimintaympäristön muuttuessa. Heillä on enemmän vaihtoehtoja mm. painopaikan vaihtamisen, erilaisten projektien painottamisen, varovaisten hinnankorotusten ja kuluttajasuosion säilyttämisen suhteen. Pienillä yhden miehen firmoilla on vähemmän liikkumavaraa: joukkorahoituksesta saadut varat eivät välttämättä riitäkään kasvaneisiin tuotantokustannuksiin eivätkä tukkukaupat välttämättä kiinnostu aiempaa kalliimmista tuotteista, jotka muutenkin liikkuvat hitaasti. Mike Selinker kirjoitti samasta aiheesta Polygonin artikkelissa ja kuvasi, miten kutistuva voittomarginaali johtaa pelijulkaisujen vähenemiseen. Esimerkiksi Robert J. Schwalb keskeytti Against the Shadow -lautapelinsä joukkorahoituskampanjan ja mainitsi tullikorotukset yhdeksi syyksi.

Pienten pelijulkaisijoiden lisäksi tuotantokustannusten korotukset voivat vaikuttaa jälleenmyyjien asemaan. ICv2:n kolumnisti Scott Thorne kuvasi tapausesimerkin, joka koski Magic: the Gathering -keräilykorttien hintojen kasvun vaikutusta kivijalkakauppiaan tilanteeseen. Vaikka Thornen tarinasta ei käy ilmi miten syvään kuoppaan pelikauppias ajautui, ei pakotettu kuluttajahintojen nousu tee hyvää yrittäjän asemalle. Kalliimmat hinnat voivat ajaa asiakkaita aikaisempaa enemmän digimateriaalien tai isojen verkkokauppojen suuntaan. Liikkeen sisäisessä valikoimassa tämä voi näkyä heikosti kaupaksikäyvien tuoteryhmien vähentämisenä.

Roolipelit osana populaarikulttuuria

Tuoreen She Ra -animaatiosarjan prinsessat treenaavat sotataitoja roolipelaamalla. Kuva: She Ra and the Princesses of Power, jakso Roll With It

Yksi osoitus roolipelaamisen suosiosta on sen näkyvyys mediassa. Tv-sarjojen ja mainosten kulttuuriviittaukset valitaan sellaisiksi, että riittävän suuri osa yleisöstä tunnistaa, mistä on kyse. Hyvä esimerkki tällaisesta on toukokuussa ilmestynyt Renaultin brasilialainen mainos, jossa kerrotaan loppuun keskeneräiseksi jäänyt 1980-luvun Dungeons & Dragons -animaatiosarja. Roolipelaaminen oli esillä myös Suomessa tunnetun Nenäpäivän hyväntekeväisyystempauksessa, jossa Critical Role -sarjasta tuttu Matthew Mercer veti peliä koomikko Stephen Colbertille.

Roolipelien hyvä menekki on huomattu myös kaupallisissa yhteyksissä. Verkkokauppa Amazon perusti keväällä D&D-tuotteille omistetun myyntisivun, jossa lukuisat tuotteet on lajiteltu sekä tarinalinjan että tuotetyypin mukaan. Tämä ei ole sikäli ihme, että D&D:n perussääntökirjat ovat roikkuneet pitkään Amazonin myydyimpien teosten listoilla.

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.