Press "Enter" to skip to content

Tracon VI syyskuussa

Roolipeli- ja animetapahtuma Tracon järjestetään Tampereella tänäkin vuonna. Vuodenaikojen kierto on tällä kertaa vienyt tapahtuman alkusyksyyn (3.-4.9.2011). Ohjelmasta ei kuulemma ole vielä kasassa mitään, joten nyt on hyvä hetki vaikuttaa asiaan.

Tracon jatkaa kasvamistaan. Tapahtuma oli alkuun yksipäiväinen, mutta on sittemmin kasvanut viikonlopun mittaiseksi. Nyt uusimpana uutisena on, että tapahtumapaikka yritetään pitää auki läpi yön. Tämä on ilmeisesti siirtymää muusta animecon-kulttuurista, jolloin nuoret saavat hörhöillä rauhassa.

Tracon on roolipelaajan kannalta mielenkiintoinen tapahtuma. Väkeä oli viime vuonna järjestäjän ilmoituksen mukaan 3500, mikä siis oli enemmän kuin Ropeconissa (3200 henkeä). Myös nimensä puolesta Tracon edelleen näyttää pitävän roolipelin ennen animea, eli että Tracon olisi ensisijaisesti roolipelitapahtuma.

Käytännön tasolla tämä pitää ja ei pidä paikkaansa. Viime vuonna Traconissa oli runsaasti roolipeliaiheista ohjelmaa ja olipa paikalle kutsuttu jopa norjalainen roolipelisuunnittelija Matthijs Holter. Suomesta taas lippua kantoi ennen muuta James Raggi. Varsinainen peliaktiviteetti puuttui kuitenkin käytännössä lähes täysin. Camelot-kampanjani veti viikonlopun mittaan parikymmentä henkeä ja Miska Fredmanin Heimot-skenu sai hikisesti yhden porukan kasaan. Ainakin omassa pöydässäni vierailleista merkittävä osa oli vanhoja tuttuja roolipelirintamalta. Näyttääkin siltä, että Traconia on järjestämässä joukko roolipeliaktiiveja, mutta kävijöitä se ei samalla tavalla kiinnosta.

Tracon on siiis mielenkiintoinen tapahtuma, jonka kehitystä seuraan uteliaana. Jos vain suinkin aikataulu antaa periksi, niin pitää suunnata sinne tänäkin vuonna. Muita skenen toimijoita suosittelen harkitsemaan Traconia tarkasti. Toisaalta siellä on hyvät apajat tavoittaa paljon väkeä, mutta toisaalta kannattaa varautua siihen, että roolipeliluentosalit ja -pelipöydät ammottavat tyhjyyttään. Tracon on tuhannen taalan paikka kehittää roolipeliharrastusta sellaiseksi, että se kiinnostaa muitakin kuin skeneaktiiveja.

3 Comments

  1. Nuurori Nuurori 16.02.2011

    Kyllä siellä ihan ropettajiakin on, mutta kaikki töissä, joten kukaan ei ehtinyt tutustumaan noihin ropejuttuihin 😀

    Meillä Space Jerusalem Roadshowissa kävi myös hyvin nihkeästi väkeä. Tosin tähän saattoi vaikuttaa se, että meidät unohdettiin lisätä conilehtiseen…

    Jaan sun näkemyksen tosta yleisöjen erosta silti täysin. Me itse asiassa yritettiin olla vähän helpommin lähestyttävä rope-proggis, mutta tajusin jälkikäteen ettei me silti oltu sitä tarpeeksi. Visuaalisuus on kova juttu. Kynä&Paperi, vaikka olisi miten hienon mielikuvitusleikin pelkkiä apuvälineitä, näyttää silti kynältä ja paperilta kaikkien niiden siistien cosplay-asujen ja ohjelmien seassa. Boooooring 😛

    Ens vuonna ropeharrastajien ja myös ropeaihesten ohjelmien järjestäjien kannattaa varata aikaa myös itse roolipeliohjelmaan tutustumiselle. Ei sillä muuten olisi väliä, vaikka Traconissa olisi 3500 pelinjohtajaa odottelemassa tyhjien pelipöytien äärellä.

    • Sami Koponen Sami Koponen 17.02.2011

      “Ens vuonna ropeharrastajien ja myös ropeaihesten ohjelmien järjestäjien kannattaa varata aikaa myös itse roolipeliohjelmaan tutustumiselle. Ei sillä muuten olisi väliä, vaikka Traconissa olisi 3500 pelinjohtajaa odottelemassa tyhjien pelipöytien äärellä.”

      Siis tänä vuonna, puolen vuoden päästä.

      Olen samaa mieltä siitä, että Tracon on kiinnostava tapahtuma myös sellaiselle roolipeliharrastajalle, joka ei halua järjestää ohjelmaa, vaan ainoastaan osallistua siihen. Järjestettyjen pelien määrän vähäisyyttä lukuunottamatta Traconin ropeohjelma on hyvin samankaltainen kuin Ropeconissa (mitä nyt tietyillä painotuseroilla: enemmän yhteyksiä animeen kuin historian elävöittämiseen).

  2. NiTessine NiTessine 11.04.2011

    Tracon on se ropeskenen Graalin malja. Se, joka keksii miten ne 3000+ animeharrastajaa saadaan kiinnostumaan roolipeleistä, voittaa monta internetsiä ja on Kovin Jätkä Ikinä.

    Defaulttioletushan on se, että kaikki tykkäävät roolipelaamisesta, kunhan ensin saadaan houkuteltua kokeilemaan, eli kysymys on markkinoinnista. Oon funtsinut asiaa nyt ja se miten mä tätä lähestyisin on ensin ottamalla selvää, mitkä sarjat ovat tällä hetkellä eniten pinnalla, mitkä elementit niissä vetoavat ja sitten pohjaisin mekaanisesti simppelin ja korkeintaan 90 minuutin mittaisen conipelin siihen. Tää vois vaatia myös jonkinlaista markkinointitutkimusta (yök), mutta mä näkisin että meillä on tässä potentiaalinen nuorten pelaajien kultakaivos jos vaan löydetään se oikea lähestymistapa.

    Sit kun vielä saatais joku larppijärjestäjä puuhaamaan cosplayereille pelejä.

    Also, tän blogin leiska tuntuis olevan kaputt. RSS-syötelista tulee sivun huipulle kun sen kai pitäis olla oikealla reunapalkissa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.