Press "Enter" to skip to content

Haastattelussa: Teemu Suontaka

Suomalainen ropeskene on vauhdissa, kun uusia pelinjulkaisijoita tulee oikealta ja vasemmalta. Teemu Suontaka tarttui työsarkaan opintojen päättötyön nimissä ja julkaisi helmikuun alussa esikoisteoksenaan Aonir-nimisen fantasiaroolipelin. Peli julkaistiin PDF-versiona ja sen saa omakseen viiden euron hintaan.

Koska Suontaka loikkasi julkaisuskeneen mustana hevosena, minua tietysti kiinnosti, että kuka hän oikein on miehiään ja miten hän päätyi julkaisemaan roolipelin. Haastatteluhan siitä sitten syntyi.

Miksi päätit julkaista oman roolipelin?

Tämä nyt on varmaan aika käytetty klisee, mutta oman pelin kirjoittaminen on ollut pitkäaikainen haaveeni. Päätin tarttua tilanteeseen kun pelin kirjoittamiselle näytettiin vihreää valoa koulussani.

Mikä pelin tekemisessä ja julkaisemisessa oli vaikein osuus?

Koska Aonir on ensimmäinen kirjoittamani peli, oli kokemuksen puute yksi rajoittavista tekijöistä. Vaikeimmat osuudet olivat mielestäni pelimekaniikan kirjoitus ja ulkonäön suunnittelu.

Aonir oli avoimessa pelitestauksessa vain neljä viikkoa (lue tarkempi keskustelu Pelilaudan foorumilta). Millaista palautetta sait pelitestaajilta ja miten se muutti peliäsi?

Peli sai aika tiukkaa kritiikkiä asetelmasta ja hieman kankeasta sääntöjärjestelmästä. Jätin pois osan pelimaailman (turhista) taustatiedoista ja pyrin luomaan rotujen välille lisää jännitettä. En tehnyt suuri muutoksia sääntöjärjestelmään, sillä niin myöhäisessä vaiheessa muutosten teko olisi vaatinut paljon aikaa.

Teit Aonirin opinnäytetyönä. Kerrohan vähän enemmän tästä: millaisiin opintoihin tämä liittyi ja millaista palautetta sait tarkastajilta?

Opiskelen liiketaloutta ja opinnäytetyöni otsikko on Ideasta tuotteeksi. Käsittelen raportissani eri työvaiheita jotka tulevat vastaan tuotteen kehittelyssä ja julkaisussa. Aonir toimii raportissani hyvänä case-materiaalina. Palautan työn vasta maaliskuun aikana, joten palaute on vasta tulossa.

Esikatseluversion perusteella Aonir näyttää aika perinteiseltä roolipeliltä taitoarvoineen ja vaikeusasteineen. Mitä roolipelejä pidit esikuvanasi Aoniria suunnitellessasi?

Tärkeimmät esikuvat pelille olivat Dungeons & Dragons ja d20-systeemi, Praedor ja Fuzion. Hakusessa oli itselleni tuttujen pelien fiilis ja tuntuma.

Mainitsit Pelilauta-foorumilla, että “tavoitteena on käyttää hyväksi todettua tapaa ja antaa sille oma pieni lisä”. Mikä on tämä oma luova panoksesi, joka erottaa Aonirin muista fantasiaroolipeleistä?

Pelimaailma on mielestäni hieman tavallisesta Tolkien-henkisestä poikkeava mutanttiörkkeineen ja steampunk-vaikutteineen. Lisäksi hahmonkehitys on melko vapaamuotoista.

Aika moni ensimmäistä roolipeliään julkaiseva on valinnut julkaisumuodoksi perinteisen kirjan. Sinä valitsit kuitenkin maksullisen PDF-tiedoston. Miksi päädyit tähän?

Kirjajulkaisu oli minullakin ensimmäisenä mielessä, mutta opiskelijabudjetin tullessa vastaan päätin tyytyä ainakin näin aluksi sähköiseen muotoon.

Viime vuoden alussa hait joukkorahoitusta rock-bändeistä kertovalle Rock’n Loud -roolipelillesi, mutta harmillisesti rahoittajia ei löytynyt riittävästi. Miksi luulet joukkorahoituksen epäonnistuneen?

Syitä saattoi olla monia: tuntematon tekijä, ei valmista materiaalia ja rock-teema saattoi jakaa mielipiteitä. Projekti on nyt toistaiseksi tauolla, mutta eiköhän sekin jokin päivä näe päivänvalon.

Nyt kun olet julkaissut ensimmäisen roolipelisi, tuntuuko että aiot jatkaa roolipeliskenen parissa? Monihan on esimerkiksi julkaissut lisämateriaalia pelilleen.

Jos Aonir osoittautuu suosituksi, on lisämateriaalia varmasti luvassa. Tällä hetkellä pidän kuitenkin pientä taukoa ja keskityn opintoihini.

Parasta mainosta pelille on päästä pelaamaan sitä itse. Toiseksi parasta on kuulla muiden kokemuksia pelin parissa. Kerro jokin hieno pelikokemus Aonirin parista.

Pelaajien tehtävänä oli vangita lainsuojattomien johtaja. Käynnissä oli lopputaistelu ja johtaja oli melkein jo lyöty. Hän oli päätynyt kaksinkamppailuun sankarijoukon heikoimman kanssa. Pelaaja sai korkeamman aloiteheiton ja pääsi hyökkäämään ennen johtajaa. Heitosta tuli kuitenkin tasapeli, mutta onnipisteen käyttämällä hyökkäys osui ja johtaja kaatui. Kyseessä ollut pelaaja ei ollut ennen pelannut roolipelejä, mutta innostui Aonirista sen verta että kyseli innolla seuraavaa pelikertaa!

2 Comments

  1. […] hieman enemmän skenejournalismia erilaisten haastatteluiden muodossa. Esikoispelinsä julkaisseet Teemu Suontaka sekä Ville Huohvanainen & Eetu Röpelinen, Paizon skenaariosuunnittelussa hyvin pärjännyt […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.