Press "Enter" to skip to content

Skenessä puhutaan: tammikuu 2020

Uusi vuosi ja –vuosikymmen on päässyt mukavasti alulleen, tosin olen useampaan kertaan kuullut mainittavan, miten 2020-luku oikeastaan alkaa vasta ensivuonna. Oli miten oli, on tullut aika julkaista vuoden ensimmäinen skenekooste.

Teemoina mm. roolipelien visuaaliset ilmeet, hahmonluonti ja rankempien peliteemojen käsittely.

Visuaalisuudesta ja raskaammista peliteemoista 

Joulukuinen virkeys FaceBook -ryhmissä on kuin onkin kantanut ja keskustelunaloituksia on putoillut tasaiseen tahtiin.

Puhuttaneita aiheita olivat kuukauden kuluessa mm. roolipelien visuaaliset ilmeet, pelijohtajien vapaudet pelaajahahmoja koskien, sekä tosielämän uutisista inspiroituminen. Ilmassa maistuu selvästi myös Cyberpunk 2020 –teemainen hypetys, ollaanhan saavuttu maagiselle vuosikymmenelle.

Pidempiä keskusteluja kertyi Roolipelaajien Suomi -ryhmässä parisen kymmentä. Kootut keskustelunaloitukset järjestelmällisesti epäjärjestyksessä, aikaa ja teemoja mukaillen.

Cyberpunk vibes Kuva: Rangga Cahya Nugraha, editoinut allekirjoittanut
  • Gallupattiin sitä, miten suomalaisittain lausutaan ‘D&D’. Johtopaikoilla tätä kirjoittaessani vaihtoehdot ‘Dee-än-Dee‘ 216 pelaajan voimin ja ‘DeeDee‘ 149
  • Juteltiin tulevan vuoden peliuutuuksista. Odotetaan yllättäen mm. Cyberpunk Rediä ja jatkoa suomalaiselle Praedorille
  • Keskustelua ja vinkkejä pöydän antimien värittämiseen persoonalliseksi maailmanluontityökaluksi (unohtakaa näkkäri, tämä on vallankumous)
  • Etsittiin suomenkielisiä vastineita mm. vampyyrisanastolle, sekä fantasiaympäristöihin sopivia paikannimiä
  • Jaettiin hahmonluontisääntöjen helmiä. Suosittuja mm. Rolemaster, CP2020 ja GURPS
  • Jaettiin erinäisiä käytäntöjä kokemuspisteiden jaosta. Mukana niin pelinjohtajien, kuin pelaajienkin kommentteja.
  • Keskusteltiin ajan kulumisesta roolipelimaailmassa vs. tosielämässä. Sessioiden kestot eivät yleensä heijasta pelin tapahtumien kestoa, koska aika kuluu joko hitaammin tai huomattavasti nopeammin pelin sisällä riippuen siitä, miten tiiviisti lyhyitä tilanteita täytyy läpikäydä. Pelistä riippuen aikahyppyjä saattaa olla tiheämminkin. (Edit: toinen aiheketju)
  • Haettiin parasta kartantekotyökalua. Paljon harrastetaan tee-se-itse meininkiä joko kynän ja paperin, tai piirrustusohjelmien kanssa, mutta joukosta löytyi myös täsmäohjelmasuosituksia, kuten Wonderdraft ja Hexographer.
  • Keskustelua syntyi myös pelien visuaalisista ilmeistä yleensä. Turhauduttiin yhdessä suurenkin budjetin julkaisujen laaduttomuudesta ja keskusteltiin sen mahdollisista syistä, sekä kerättiin hyviä ja huonoja taittoesimerkkejä ja -ominaisuuksia. Oppikaamme kaikki tästä jotain ja antakaamme paikoin armoa tekijöille.
  • Jaettiin kaiken kirjavia kokemuksia ja ajatuksia vakoilusta. Pelaajilla on pääasiassa positiivisia kokemuksia tiedustelurekistä, mutta porukassa ollaan myös huolissaan teknisestä toteutuksesta ja sen ongelmakohdista, sekä pohditaan, onko tällainen toiminta ylipäätään tarpeellista.
  • Lapsihahmoista: Lapsilla pelaaminen ei ole kovin yleistä, tai jos hahmoista löytyykin lapsi, häntä kohdellaan ko. maailmassa nuorena aikuisena. Lapsihahmojen koetaan sopivan paremmin kevyisiin fantasiamaailmoihin, joissa riski kyseenalaiselle toiminnalle on pienempi. Monet kokevat lasten pelaamisen hankalaksi, mutta ne, jotka siitä pitävät, nauttivat nimenomaan lapsuuden tuomasta värikkyydestä harmaaseen arkeen ja roolin luontevuudesta. Sivuhahmoista lapsia löytyy enemmän.
  • Romantiikan ja seksuaalisuuden käsittelyyn haettiin hyviä tapoja. Tämä kuuluu selvästi teemoihin, joiden pelaamisessa in- ja off-game kommunikaatio erityisesti korostuu. Hyvät kokemukset rakentuvat off-game ilmapiiristä ja luontevista hahmosuhteista. Pää-asiassa porukka tykkää vetää näitä teemoja, kunhan se sopii pelin luonteeseen, eikä aiheuta liikaa tyhjää suhteiden ulkopuolisille hahmoille.
  • Keskusteltiin haavereista parantumisesta ja hahmojen pysyvästä vammautumisesta. Yleisesti koetaan, että vammautuminen on ok, jos se pelin luonteeseen sopii, eikä liiaksi rajoita hahmon osallistumista. Kuitenkin jos peli on suorituspainotteinen ja esim. kaksinkamppailut ovat suuressa osassa, on parempi antaa hahmon parantua. Monelle on tärkeää, että pelaaja voi itse vaikuttaa tähän hahmonsa kohdalla ja että teeman kuuluminen peliin on tehty selväksi alusta alkaen.
  • Pakottavista mekaniikoista ja pelaajahahmojen toiminnasta pelaajan poissa ollessa syntyi keskustelua useammankin ketjun verran (1, 2, 3). Käsitellään mm. sitä, miten hahmon osallistumattomuus selitetään pelaajan poissa ollessa (kuljettaako PJ hahmoa kevyesti mukana, jätetäänkö hänet kotiin..,) ja millaisia asioita hahmon voi ‘pakottaa’ tekemään esim. riivattuna tai muun vastaavan lumouksen alaisena. Päälinja on se, että pelaajan poissa ollessa hahmot ovat passiivisia ja jossain määrin turvassa vahingoilta, eivät tee mitään dramaattista, eivätkä missään nimessä mitään luonteenvastaista.

DriveThruRPG myy PDF-paketteja, joiden kaikki tuotot lahjoitetaan kahdelle Australian palontorjuntatyötä edistävälle järjestölle. Paketteja löytyy kahdeksan erilaista, monenlaiseen makuun.

Kevein mielin uuteenvuoteen

Blogien puolella on lähdetty uudelle vuosikymmenelle tavoitteiden ja tulevaisuudennäkymien johdattelemina. Vakavampiakin postauksia löytyy mm. rahasta ja D&D:n hahmokehityksestä.

Tulevaisuudensuunnitelmia Kuva: Dariusz Sankowski

Suomituben puolella alkuvuosi on ollut hiljaisempi. Kuitenkin voimme aina luottaa Ropehiiren kolon Tuomas Kuusniemeen, nimittäin Ropehöpinää -sarja sai taas jatkoa, tällä kertaa aiheenaan raha & valuuttamekaniikat roolipeleissä.

Roolipelaus mainittu!

Roolipelaus pääsi esille myös valtamediassa, kun aihetta käsiteltiin Yle:n radio-ohjelmistossa kahteenkin otteeseen.

  • Heikki Tiilikainen kävi Radio Puheen lähetyksessä edustamassa 15.1. ja peluutti juontajille Hyvää Suomalaista AstraterraaLähetystä on kuunneltu tähän mennessä yhteensä 4425 kertaa.
  • 25. päivä kuultiin Radio Suomen Lauantaissa Lauri ja Jyrki TudeeriafantasiapeleistäTämäkin livelähetys keräsi yli tuhat kuuntelijaa. Ohjemaa ei valitettavasti tallennettu.
Roolipeleistä kuultiin Yleisradiossa Kuva: Ryan McGuire, editoinut allekirjoittanut

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: