Press "Enter" to skip to content

Suomi-roolipelit

S.K 6.1.2012, päivitetty 12.10.2019

Kotimainen roolipelien julkaisuhistoria on pitkä: yli kolme vuosikymmentä ja muutamia satoja julkaistuja pelitekstejä. Tällä listalla eivät ole kaikki kotimaiset pelit, vaan ainoastaan ne, joita vielä tänä päivänä saa jostakin. Monet omakustanteet kun häviävät auttamatta historian hämäriin.

Kovan pähkäilyn jälkeen päädyin siihen, että tuotteet ovat tässä aikajärjestyksessä uusimmasta vanhimpaan. Lähdeteokset on kuitenkin noteerattu emopelin yhteydessä.

Perinteistä vai uutta aaltoa

Esitellessäni näitä roolipelituotteita koin tärkeäksi tehdä niihin jonkinlaisen erottelun. Pelisuunnittelu on muuttunut 2000-luvulla siitä, mitä se oli aikaisempina vuosikymmeninä. “Uuden aallon roolipelit”, kuten niitä tässä nimitän, ovat pääsääntöisesti fokusoituneempia yhden aiheen tai pelityylin ympärille, käsittelevät pelifiktiota tavallisesti määrätietoisemmin (esim. kokonaisina pelihahmojen aikeina pelkkien yksittäisten tekojen sijasta) ja ovat usein myös sääntökirjoina tiiviimpiä esityksiä. Olen laskenut “uuden aallon peleiksi” myös kaikenlaiset poikkeavat pelit. Se mielikuva, joka monella on roolipeleistä joko omien vanhojen kokemusten perusteella tai muualta kerättyjen tietojen perusteella, sopii paremmin “perinteisiin roolipeleihin”.

Tässä ei ole kyse minkäänlaisesta arvoasteikosta, vaan yksinkertaisesti erojen tunnistamisesta. Esimerkiksi itselleen ja kavereilleen sopivaa peliä etsiessä tämä ero on hyvä tuntea. Ylipäänsä on hyvä ymmärtää, etteivät kaikki roolipelit ole enää samasta puusta veistettyjä.

Saatavuus

Esiteltäviksi on tosiaan valikoitu pelejä, joiden pitäisi olla tänäänkin uusien harrastajien saatavilla. Olen maininnut julkaisijan oman verkkokaupan, jos sellainen on, koska se on paras tapa tukea usein omakustannepohjalta työskenteleviä roolipelisuunnittelijoita. Muussa tapauksessa olen linkittänyt aakkosjärjestyksessä jälleenmyyjien myyntisivuille.

Ostaminen ei kuitenkaan ole ainoa tapa tutustua roolipeleihin. Kirjastot ovat pitkään huolehtineet siitä, että niiltä löytyy hyvä valikoima erilaisia roolipelejä. Kannattaa siis tarkistaa myös lähikirjaston valikoima (tai kaukolainailla isompien kaupunkien kirjastoista), se on edullinen tapa tutustua erilaisiin roolipeleihin. Sitä kautta minäkin olen päässyt käsiksi moniin uusiin ja vanhoihin peleihin.

Listan käytettävyydestä

Kuvittelen, että listalle olisi kahtalaista käyttöä: lukija etsii tietoa jostain tietystä roolipelistä tai tietynlaista roolipeliä. Niinpä on todennäköistä, että lukija käyttää verkkoselaimensa hakutoimintoa löytääkseen kiinnostavat palat. Tämän tiedonhaun helpottamiseksi seuraavassa käyttämäni luettelointigenret (toinen hakuvaihtoehtohan on tyylilaji eli “perinteinen” ja “uusi aalto”):

cyberpunk, dekkari, draama, eläin, fantasia, historia, huumori, juonittelu, katastrofi, Kalevala, kauhu, postapokalypsi, pseudo-historia, samurai, scifi, sota, surrealismi, toiminta, universaali, western

Suomi-roolipelien esittelyt

 

Blightburg (englanninkielinen)

Tekijä: Mikko Karttunen
Tyyppi: roolipeli
Genre: juonittelu, draama
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2019
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Pelikrypta, Fantasiapelit

Blightburg asettaa pelaajahahmot renessassiajan maailmaan valta-asemiin ja keskinäiseen konfliktiin. Noidat tuovat valtakamppailuun fantasiaelementin. Taistelu vallasta toimii näyttämönä, jossa hahmot paljastavat todellisen luontonsa.

Blightburg rohkaisee jakamaan pelaajan valtaa hahmonsa yli. Pelaajat ehdottavat, miten erilaiset luonteenpiirteet voisivat näkyä hahmon toiminnassa ja pääsevät vaikuttamaan hahmon toimintaan enemmän, kun tälle kertyy stressipisteitä. Päämääränä ei ole oman hahmon vieminen voittoon toisten kustannuksella, vaan valtataistelun henkilökohtaisten seurausten näyttäminen.

The Quick (englanninkielinen)

Tekijä: Ville Takala (Myrrysmiehet)
Tyyppi: roolipeli
Genre: dekkari, kauhu
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2018
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: DriveThruRPG-verkkokauppa

Kun pohjoismainen dekkarigenre yhdistetään kummitustarinoihin, saadaan The Quick. Yhteiskunnallisten epäoikeudenmukaisuuksien aiheuttamat traagiset kuolemat jättävät jälkeensä aaveita. Kun pelaajahahmot joutuvat kohtaamaan aaveita, he väistämättä joutuvat kohtaamaan myös kuoleman aiheuttajan.

Säännöt on rakennettu rikostapauksen selvittämisen ja sen peittely-yritysten varaan ja ne tukevat hyvin dekkarihenkistä juonenkuljetusta. Kovin yksityiskohtaisesti näiden mekaniikkojen käyttämistä ei sääntötekstissä kuitenkaan selitetä, joten peli edellyttää pelinjohtajalta tiettyä genretuntemusta.

Misfortune (englanninkielinen)

Tekijä: Teemu Pennala (Articifer Games)
Tyyppi: roolipeli
Genre: draama, universaali
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2018
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: DriveThruRPG-verkkokauppa

Misfortune on universaalijärjestelmä, eli sitä ei ole sidottu mihinkään tiettyyn pelimaailmaan. Käytännössä se sopii dramaattisiin tarinoihin, joissa päähenkilöt kehittyvät persoonina kohtaamalla omat heikkoutensa ja kasvavat entistä vahvemmiksi. Sääntökirjan kuvitus viittaa voimakkaasti anime-henkiseen suuntaan.

Kiinnostavimpia piirteitä Misfortune-pelissä on se, että hahmonkehitys on pitkälti pelaajan vallassa. Pelaaja voi päättää, mistä asioista hän heittää noppaa uudestaan ja miten hahmo reagoi persoonansa tasolla kohtaamiinsa tilanteisiin. Perinteisimmissä peleissä pelaaja on paljon enemmän noppatulosten satunnaisuuden varassa tai pelinjohtajan päätäntävallan alainen.

Seikkailijoiden kilta

Seikkailijoiden kilta_kansiTekijä: Tuomo Laine
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2017
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Seikkailijoiden killassa pelihahmot kuuluvat samannimiseen organisaatioon, jonka tehtävänä on suojella kansaa hirviöiltä ja liian vakaviksi kiristyviltä poliittisilta kriiseiltä. Nämä rauhanturvaamistehtävät tarkoittavat yleensä matkustamista ympäri pelimaailman muodostavaa laajaa saaristoaluetta, ja etenkin reissuja sen keskellä sijaitsevaan Holvien valtakuntaan.

Seikkailijoiden kilta pyrkii perinteiseen seikkailupelaamiseen, jossa pelaajat kohtaavat pelinjohtajan valmisteleman juonen. Sääntöjärjestelmä nojaa vanhaan Dungeons & Dragons -peliin, jossa hahmot määritellään hahmoluokkien mukaan, sääntölistat eivät ole pitkiä ja kaikki erilaiset roolipelinopat ovat tarpeellisia.

Tales of Entropy (englanninkielinen)

Tales of Entropy_kansiTekijä: Petteri Hannila
Tyyppi: roolipeli / tarinapeli
Genre: universaali
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2017
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Tales of Entropy on tarinavetoinen sääntöjärjestelmä, jossa skenaarion perusasetelma luodaan pelihahmojen ristiriitojen tai vihollisuuksien varaan. Kun nämä hahmojen erimielisyydet on pelaamalla selvitetty suuntaan tai toiseen, on tarina valmis. Sääntökirja tarjoaa kymmenen valmista peliasetelmaa ja pelin kotisivuilta niitä löytyy runsaasti lisää. Aiheet vaihtelevat teinidraamasta supersankaritarinoihin ja historiallisiin miljöihin. Sääntökirjassa on myös opastusta omien peliasetelmien tekemistä varten.

Pelissä kukin pelaa omaa hahmoaan kuten roolipeleissä yleeensä. Hahmojen lisäksi kirjaa pidetään myös pelimaailmaan liittyvistä elementeistä, jotka voivat vaikuttaa tapahtumien kulkuun. Kyse on siis sääntöjärjestelmästä, jolla voi pelata kertapelejä, mutta jota ei ole yhdistetty johonkin tiettyyn pelimaailmaan tai -asetelmaan.

Sotakarjut

Sotakarjut_kansiTekijä: Miska Fredman (Ironspine)
Tyyppi: roolipeli
Genre: scifi, sota
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2017
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Vuoteen 2310 sijoittuvassa pelissä avaruudenasuttaminen on jo pitkällä. Sodista ei kuitenkaan ole päästy eroon, sillä avaruusolennot, itsenäistynyt keinoäly ja terroristit aiheuttavat ongelmia. Näitä vastaan asettuvat pelaajahahmoina toimivat ihmissikoja muistuttavat hybridikloonisotilaat eli sotakarjut. Sotakarjuilla on kuitenkin myös kätkettyjä muistisiirteitä ja persoonallisuuspiirteitä, jotka paljastuvat vähitellen pelin edetessä.

Pelin sääntöjärjestelmän ydinmekaniikka on yksinkertainen, mutta erikoistilanteet tuottavat runsaasti lisäsääntöjä. Hahmojen vähitellen palautuvat kätketyt muistot voivat olla keskeinen osa kampanjaa tai sitten ne voi jättää sivuseikaksi sotilasoperaatioiden pelaamisen rinnalla. Peliin on julkaistu myös lisäosa Ksenoprotokolla, josta löytyy muutamia esimerkkiseikkailuja.

Rajakatse roolipeli

Rajakatse_kansi-1Tekijä: Rami Sihvo et al. (Rajakatse Fantasia ry)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2017
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Ilmaiseksi ladattavissa kotisivulta

Rajakatse on vuonna 1995 aloitettu larppikampanja, jossa on tähän mennessä pelattu noin sata larppia. Pelit ovat usein maanläheisiä ja monelle tärkeintä on eläytyminen keskiaikaishenkiseen arkiseen elämään. Pelien ympärille on rakentunut monenlaista toimintaa ja sitä tukemaan on perustettu yhdistys. Rajakatse roolipeli on siis tähän larppikampanjaan ja sen pelimaailmaan perustuva pöytäroolipeli.

Pelin taustasta johtunee, että suurin osa sääntökirjasta on pelimaailman kuvausta. Mukana ovat yksinkertaiset säännöt, jotka ovat syntyneet vähitellen pelaamisen myötä. Sen kummempia ohjeita pelaamisesta tai seikkailujen kehittämisestä ei ole. Peli on tarkoitettu lähinnä niille, jotka haluavat jatkaa larppikokemusta vielä pelipöydänkin ääressä.

Yes, sir!

Tekijä: Mixu Lauronen (2. painos Nysalor-kustannus)
Tyyppi: tarinapeli, kertapeli
Genre: huumori, historia
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2016, 2. laitos 2019
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: DriveThruRPG-verkkokauppa (1. laitos)

Brittiläistä tilannekomiikkaa on ammennettu runsaasti 1920-luvun yläluokan ja heidän palvelijoidensa välisestä suhteesta. Samaan aiheeseen liittyy myös Yes, sir! -peli, joskin siitä on tietoisesti karsittu pois politiikan ja uskonnon käsittely.

Tarinapelien tapaan Yes, sir! -pelissä pelaajat saavat vuorollaan kontrolloida koko pelimaailmaa ja voivat maksaa resurssipisteitä vaikuttaakseen toisten kerrontavuorolla. Toisessa laitoksessa on lisää erilaisia peliympäristöjä ja ohjeet oman peliympäristön tekemiseen.

Tšernobyl, rakastettuni

tsernobyl_kansiTekijä: Juhana Pettersson (Pohjoismaisen roolipelaamisen seura)
Tyyppi: roolipeli
Genre: draama, historia, postapokalypsi
Traditio: perinteinen / uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2016
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Fantasiapelit

Tšernobyl, rakastettuni -peli sijoittuu Tšernobylin ydinonnettomuuden nykypäivän maisemiin. Pelissä radioaktiivisuuden vuoksi Suljetusta vyöhykkeestä ja hylätystä Pripjatin kaupungista on tullut rikollisten turvapaikka. Siellä he etsivät elämäänsä rakkautta, mutta pois he eivät voi lähteä. Peli painottaa “sosiaalista roolipelaamista” eli hahmojen toimien kuvailua ja hahmon suulla puhumista ilman pelimekaniikkojen käyttöä.

Monimutkaisten rakkaussuhteiden pelaaminen vaatinee peliporukalta kypsyyttä. Iso osa teoksesta on kuitenkin miljöökuvausta, jossa käydään läpi Tšernobylin raunioissa eläviä erilaisia yhteisöjä ja alueen tärkeimpiä paikkoja. Sitä voikin soveltaa varsin monenlaiseen pelaamiseen.

Hood

hood_kansiTekijä: Jukka Sorsa (Myrrysmiehet)
Tyyppi: roolipeli
Genre: historia, toiminta
Traditio: perinteinen / uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2016
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Sherwoodin kuuluisien metsärosvojen legenda on kääntynyt Hood-roolipeliksi. Pelin seikkailut siis sijoittuvat keskiaikaiseen Englantiin, jossa jalot lainsuojattomat taistelevat pahansuopaa esivaltaa vastaan. Pelin lyhyt maailmakuvaus antaa vaihtoehtoja salaliitosta, jota vastaan metsärosvot varsinaisesti taistelevat.

Peli on tarkoitettu aloittelijaystävälliseksi ja sen sääntöjärjestelmä onkin sopivan yksinkertainen. Huimia seikkailuita on helppo pelata systeemillä, jossa pelaaja voi panostaa haluamansa määrän noppia eri asioiden tekemiseen. Kukin noppa lisää onnistumisvarmuutta. Näin taitavat hahmot voivat tehdä yhdellä pelivuorolla useamman asian, niin kuin miekkaseikkailugenreen kuuluu.

Syöksykierre-Nick

syoksykierre-nick_kansiTekijä: Risto Hieta (D-oom Products)
Tyyppi: tarinapeli, kertapeli
Genre: huumori, universaali
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2016
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Jos roolipelin määritelmänä pitää pelinjohtajan ja pelaajien välistä työnjakoa, niin Syöksykierre-Nick ei ole roolipeli. Mielikuvitukseen perustuvaa yhteistä tarinankerrontaa se kuitenkin on. Pelissä kukin osallistuja keksii itselleen seikkailijahahmon, jonka edesottamuksista hän muille osallistujille tarinoi. Muut voivat heittää kertojalle kysymyksiä, joihin hänen pitää kertomuksessaan vastata.

Peli sisältää pelaamista auttavia ideoita ja ohjeita, mutta ei varsinaisia sääntöjä. Syöksykierre-Nick voi äkkiseltään vaikuttaa aika erilaiselta kuin roolipelit yleensä, mutta se on hyvä treeniväline. Tarinankerronta ja toisten kertomuksiin osallistuminen ovat oleellisia taitoja myös roolipelaamisen kannalta.

Roudan maa

roudan-maa_kansiTekijä: Wille Ruotsalainen
Tyyppi: roolipeli
Genre: Kalevala, pseudo-historia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2016
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Wille Ruotsalainen on pitkään ollut kiinnostunut kalevalaisesta Suomesta erityisesti roolipelien pelimaailmana. Hän julkaisi aiheesta lähdeteoksen jo vuonna 2004 ja reilua vuosikymmentä myöhemmin lähdeteos on paisunut sääntökirjaksi. Tausta näkyy kuitenkin edelleen: kirjasta noin 75 % on kalevalaista kulttuurin kuvausta, muinais-Suomen maantiedettä sekä myyttisten olentojen läpikäyntiä.

Pelin sääntöjärjestelmä on HeroQuest-pohjainen. Se kuulemma sopi parhaiten skaalaamaan erilaisia seikkailuita, koska osa peliporukoista haluaa pelata arkista muinaissuomalaista elämää kun taas toiset tahtovat revitellä Kalevalan eeppisten sankaritekojen hengessä. Vihdoin voi sanoa, että tässä on peli, joka on kalevalaisen roolipelaamisen ruumiillistuma. Ruotsalaisen kirjoittamia seikkailuja löytyy Ihmettele-lehden verkkosivuilta.

Weltkrieg

weltkrieg_kansiTekijä: Severi Pihlainen
Tyyppi: roolipeli
Genre: sota, kauhu
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2016
Saatavuus: Puolenkuun Pelit

Weltkrieg on tunnelmointiin tähtäävä peli maailmansodan karuista jäljistä. Pelin fantasiamaailmassa pahat fundamentalistihaltiat ovat suorittaneet etnisen puhdistuksen alueella, jonka ihmiset ovat onnistuneet sodassa valtaamaan. Tämän hävitetyn kansan kohtaaminen muodostaa pelin kampanjapelaamisen ytimen. Se, mitä siinä tapahtuu ja mitä siitä seuraa, jäävät pelaamisen aikana selvitettäviksi. Peli tarjoilee tietoa sotilasyksiköistä ja näiden varusteista, mutta varsinaisen rintamasodan pelaamiseen se ei anna eväitä.

Weltkrieg toimii Stalkerista tutulla FLOW-sääntöjärjestelmällä, jossa pelinjohtaja arvioi pelaajahahmojen onnistumista pelaajien kuvailujen perusteella. Tämä sopii hyvin pelin tunnelmalliseen lähestymistapaan, jossa olennaisempaa on fiilistellä suursodan aiheuttamaan unelmien tuhoa kuin laskea kestopisteitä ja ammuskulutusta.

Astraterra

astraterra-kansi

 

 

 

 

 

 

 

Tekijä: Miska Fredman (Ironspine)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia, scifi
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2014, 2. laitos v. 2018
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Astraterra on sääntömekaanisesti kevyt scifi-seikkailupeli, jossa tutkimusmatkailijat selvittävät, mihin ikivanhat kaukoportit vievät. Peliä on markkinoitu kokoperheen viihteenä ja sääntökirjassa huomioidaan erikseen lasten kanssa pelaaminen. Sinänsä pelissä ei kuitenkaan ole mitään erityisen lapsellista. Laajaa pelimaailmaa ei ole kuvattu erityisen yksityiskohtaisesti, seikkailuthan tapahtuvat pelinjohtajan erikseen suunnittelemissa paikoissa. Astraterrassa on myös pyritty siihen, että yksittäisen lyhyen skenaarion voi pelata läpi tunnissa, mikä on huomattava muutos roolipelaamisen perinteisiin.

Astraterraan on ilmestynyt muutamia lisäosia. Otus Mekanikus on kokoelma erilaisten seikkailuissa kohdattavien robottien esittelyjä. Mutkia matkassa taas on kolmen valmisseikkailun kokoelma. Toisen laitoksen sääntökirja on jaettu kahdeksi eri teokseksi: Löytöretkeilijän opas (säännöt) ja Kertojan opas (pelinjohtaminen). Toisen laitoksen lisäosia ovat Kertojan näkösuoja (sääntöyhteenveto) ja Taivaltajan kartasto (karttakokoelma seikkailujen pohjaksi).

Acirema (englanninkielinen)

acirema-kansiTekijä: Risto Hieta
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2014
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Ladattavissa ilmaiseksi pelin kotisivulta

Peli koko nimi on The Secret Treasure of Raguoc in the Acirema Dungeons, mutta ymmärrettävästi siitä käytetään lyhempää versiota. Peli muistuttaa suuresti alkuperäistä 1970-luvun Dungeons & Dragons -peliä: molemmissa pelaaminen on olennaisesti luolastoiden tutkimista ja aarteiden etsimistä. Aciremassa on kuitenkin omalaatuiset säännöt. Peliohjeissa myös korostetaan ongelmanratkaisua siten, että pelinjohtajan pitää antaa pelaajille kaikki eväät ongelmien ratkaisemiseen.

Acirema on tiettävästi vanhin suomalainen roolipelijulkaisu. Tämä nykyinen versio on kevyesti päivitetty, mutta on olennaisilta osiltaan alkuperäisen kaltainen. Jos kiinnostaa tutustua mistä kotimainen roolipelisuunnittelu lähti liikkeelle, niin Aciremaa parempaa lähdettä ei ole. Uudelleenjulkaisu (vaikkakin englanninkielisenä käännöksenä) on merkittävä kulttuuriteko.

Mundus (englanninkielinen)

mundus-kansiTekijä: Ville Huohvanainen ja Eetu Röpelinen
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia, samurai, toiminta
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2014
Saatavuus: Northern Realmsin kauppa

Jos yksityiskohtainen meleetaistelujärjestelmä kiinnostaa, niin kannattaa tutustua Mundus-roolipeliin. Peli antaa paljon vaihtoehtoja hahmonluontiin ja painottaa taistelusääntöjä. Pelin miljöönä on yksityiskohtaisesti kuvattu fantasiaversio muinaisesta Japanista, jossa taikavoimia hallitsevat miekkamiehet kohtaavat kammottavia demoneja ja muita hirviöitä. Kaikkiaan pelissä on vahva D&D-fiilis, kun hahmoista tuunataan kokemusta keräämällä yhä tehokkaampia taistelijoita.

Mundus on kiinnostava avaus suomipelien joukossa, koska pelistä on saatavilla vain PDF-muotoinen e-kirjaversio. Perinteisesti kotimaassa on suosittu painotuotetta, mutta ehkä ajat ovat muuttumassa. Lukijan PDF-lukulaitteen ja -tottumuksen on tosin syytä olla kunnossa, sillä Mundus on jymäkkä 400-sivuinen teos.

HeroQuest (alkup. HeroQuest)

heroquest-kansiTekijä: Robin D. Laws (Kalikos-seura)
Tyyppi: roolipeli
Genre: universaali
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2013
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: vain kirjastoista

HeroQuest on suomennos samannimisestä geneerisestä roolipelistä, eli peliä ei ole valmiiksi sijoitettu mihinkään tiettyyn pelimaailmaan. Tämä pelimaailmaan sovittaminen jää peliryhmän tehtäväksi, mutta kirjassa on kyllä hyvät ohjeet miten tämä tehdään. Pelityylinsä puolesta HeroQuest ohjastaa kuuntelemaan ennen muuta narratiivista rytmitystä: hahmot onnistuvat tai epäonnistuvat sen mukaan, mikä vaihe tarinassa on menossa.

HeroQuest on noin kolmas sääntölaitos, joka tehtiin alunperin fantasiamaailma Gloranthassa pelaamiseen. Tämä vanha perinne näkyy kirjan loppupuolella, jossa on jonkin verran Gloranthaan sovellettua valmista sääntömateriaalia. Pääsääntöisesti Glorantha-pelaamisen materiaali löytyy kuitenkin muista HeroQuest-sääntöihin perustuvasta julkaisuista.

Julenius-arkiston tutkijat

julenius2Tekijä: Eero Tuovinen
Tyyppi: larppi / roolipeli
Genre: pseudo-historia
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2013
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Ilmaiseksi pelin kotisivulta

Kainuulaisen kansaperinnehankkeen kylkeen kirjoitettu Julenius-arkiston tutkijat on roolipeli kansanperinteen tutkijoista. Pelihahmojen tavoitteena on selvittää, asuuko Suomen korpimailla oikeasti peikkoja ja tonttuja vai ei.

Lähtökohtaisesti peliä on tarkoitus pelata larppaamisen tapaan näytellen, mutta siihen yhdistetään pöytäroolipelaamisesta tuttu voimakas mielikuvituksen käyttö. Autenttisimmillaan pelaajat painuvat aidoille kansanperinteen muinaispaikoille ja eläytyvät siellä kansanperinteen tutkijoiden tunnelmiin. Pelaajien luovuus on keskeisellä sijalla, joten aivan helposta pelistä ei ole kyse. Säännöissä on kuitenkin ohjeet myös pelin pelaamiseksi perinteiseen tapaan kotosalla pöydän ääressä. Kannattaa tutustua, jos vähän erikoisemmat roolipelit kiinnostavat.

Melidian

Melidian_kansiTekijä: Ville Laakkonen
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen / uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2013
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Sopupelin verkkokauppa

Melidian perustuu löyhästi vuonna 1993 julkaistuun Elhendi-roolipeliin. Pelifiktio sijoittuu ikään kuin ennen Elhendin tapahtumia, aikaan jolloin ihmiset vasta saapuivat haltioiden maille. Pelaajahahmot ovat kaikki haltioita, joiden pitää päättää, miten tulijoihin suhtaudutaan.

Sääntöjensä puolesta se ei seuraa Elhendiä, vaan säännöt on pistetty kokonaan uusiksi. Melidianin säännöt ovat varsin yksinkertaiset. Elhendille ominainen leppoisa tunnelma on onnistuttu säilyttämään varsin hyvin. Pelinjohtajan ohjeet ovat tässäkin pelissä vähäiset, eli pelin onnistuminen on pitkälti kiinni pelinjohtajan taidosta. Melidianiin on saatavilla valmisseikkailu Älä kuole Halnissa. Sen yhteydessä on myös muutamia yleisiä peliohjeita ja sääntötulkintoja.

Lännen maat

Lännen-maatTekijä: Risto Hieta (Myrrysmiehet)
Tyyppi: tarinapeli, kertapeli
Genre: fantasia, historia
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2013
Saatavuus: Fantasiapelit

Lännen maat rikkoo raja-aitoja. Se käsittelee aiheensa puolesta muinaisegyptiläistä myyttiä kuolemanjälkeisestä vaelluksesta manalan halki jumalten tuomittavaksi. Matkallaan vaeltaja kohtaa monenlaisia haasteita, joiden edessä hän joutuu osoittamaan paitsi nokkeluuttaan myös luonteensa hyvyyttä. Näiden nojalla jumalat lopulta tuomitsevat hänet, jos vaeltaja selviytyy perille asti.

Muotonsa puolesta pelissä on tavallaan monta pelinjohtajaa (jotka pelaavat muinaisegyptiläisiä jumalia) ja vain yksi pelaaja (joka pelaa manalan halki vaeltavaa vainajaa). Pelissä ei heitetä noppia, vaan jumalpelaajat arvioivat tykönään onnistuuko vainaja voittamaan manalan vaarat ja millainen hänen ikuinen kohtalonsa on. Lännen maat on yksi innovatiivisimmista roolipeleistä, mitä kotimaisten pelien joukosta löytyy.

Myrskyn sankarit

myrskyn_sankarit_boxi_webTekijä: Mike Pohjola (Tactic)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2013
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Fantasiapelit

Myrskyn sankarit on lapsille suunnattu seikkailuroolipeli, jossa pelataan Robin Hoodin kaltaisia pahaa keisaria vastaan kamppailevia kapinallisia. Peliteksti on pyritty kirjoittamaan johdannoksi roolipelaamiseen, joskaan pelinjohtamisohjeet eivät ole kovin laajat. Sääntöjensä puolesta Myrskyn sankarit muistuttaa suuresti 1980-luvun Dungeons & Dragons -sääntöjärjestelmää panssariluokkineen ja loitsulistoineen. Pelin hyvänä puolena on sen saatavuus: Myrskyn sankarit oli pitkään aikaan ainoa roolipeli, jota myytiin kirjakaupoissa ja tavarataloissa.

Peliin on sittemmin ilmestynyt useita lisäosia. Vihollinen vihollisia kuvaa muutamia pelimaailman hirviöitä ja Raudan laulu puolestaan pelimaailman uskontoja sekä hahmoille hankittavia erikoiskykyjä & varusteita. Hornankattila ja Peukaloisprinssi ovat Myrskyn sankareihin kirjoitettuja itsenäisiä skenaarioita.

Lohikäärmeen luola (alkup. d20 System Reference Document / Dungeons & Dragons)

luola-kansiTekijä: Wizards of the Coast (suom. Seppo Raudaskoski)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2012
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Verkkosivuina kotisivun kautta

Dungeons & Dragons on maailman suosituin roolipeli. Kun pelistä tehtiin 2000-luvun alussa kolmas laitos, sen säännöt julkaistiin lisenssikäyttöön riisuttuna versiona. 2000-luvun alussa julkaistiinkin lukuisia roolipelejä, jotka perustuivat D&D:n sääntöihin. Lohikäärmeen luola on tuon lisenssikäyttöön tarkoitetun sääntötekstin suomennos. Siinä on siis kaikki tarvittavat säännöt, mutta ei esimerkiksi pelimaailman kuvausta tai pelinjohtamisohjeita.

Lohikäärmeen luola tarjoaa säännöt verkkosivumuodossa hypertekstinä, eli termiselityslinkkejä on runsaasti. Modernit D&D:n versiot käyttävät paljon erityistermejä, joten suomennokset ovat sikäli arvokkaita, vaikka moni käyttääkin pelatessaan englanninkielisiä termejä. Hivenen hankalasta tekstimuodosta huolimatta tällä kyllä saa pelin pyörimään, jos tietää mitä on tekemässä.

Vihan lapset

Vihan lapset_pelaaja

Vihan lapset_PJ

 

 

 

 

 

 

 

Tekijä: Veli-Pekka Hämäläinen & Jukka Sorsa & Ville Takanen (Myrrysmiehet)
Tyyppi: roolipeli
Genre: scifi, kauhu
Traditio: perinteinen / uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2012
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Vihan lapset -peli sijoittuu lähitulevaisuuden Suomeen, joka on joutunut ihmisissä loisina elävien avaruusolentojen valloittamaksi. Pelaajahahmot kuuluvat vastarintaliikkeeseen, joka yrittää keksiä keinoja puolustaa ihmisyyttä ja vastustaa avaruusolentoja. On peliporukasta kiinni syntyykö tästä sankaritarua vai tragediaa.

Pelin sääntöjärjestelmä käyttää Stalkerista tuttua FLOW-systeemiä, joka perustuu nopanheittojen sijaan pelaajien kerronnalle. Vihan lapsista on julkaistu sekä Pelaajan kirja, joka kuvaa valloittajien sortoa vastarintaliikkeen näkökulmasta, että Pelinjohtajan kirja, joka kuvaa pelimaailmaa laajemmin ja tarjoaa eväät kampanjasuunnittelulle.

Generian legendat

Generian Legendat_kansiTekijä: Samuli Ahokas & Miska Fredman (Ironspine)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2011
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: DriveThruRPG-verkkokauppa

Generian legendoissa pelaajat ottavat urheiden sankareiden roolin. Pelimaailma koostuu valtavista maanalaisista käytävistä ja roolipelien traditioihin suhtaudutaan pitkin matkaa muutenkin viihteellisesti. Tästä huolimatta Generian legendat on ihan vakavasti otettava peli, joka sisältää sääntöjen lisäksi myös pitkähkön aloitusseikkailun. Pelimaailmasta ei ole kerrottu liiemmälti, mutta kuitenkin riittävästi, jotta sitä on helppo täydentää itse.

Generian legendat on Ironspinen Ready-to-play -sarjan toinen peli, eli siitä on pyritty tekemään helposti omaksuttava ja nopeasti aloitettava roolipeli. Kuten seikkailupeleissä on tapana, tässäkin taistelu- ja taikuussäännöt ovat pääosassa.

Noitahovi

Noitahovi_kansiTekijä: Tuomas Kortelainen
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia, draama
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2011
Saatavuus: vain kirjastoista

Noitahovi sijoittuu fantasia-Pohjolaan, jossa valtaa pitävät naiset. Idästä maahan tunkeutuu kirkon tukema imperiumi, mutta pohjoisessa kansa on vielä vapaata. Tilanne on kärjistymässä laajempaan yhteenottoon.

Noitahovin pelisysteemi on verrattain yksinkertainen, mutta sellaisena se tukee hyvin vallanhimon käsittelyä. Vasallien kerääminen ja luonnonhenkien palvominen ovat keinoja saada valtaa, jolla toteuttaa suunnitelmansa. Peliin julkaistiin Maailmakirja-lähdeteos, joka kuvaa Pohjolan kansojen kulttuureita ja uskontoja. Siitä löytyy myös tietoa Pohjolan eri alueista ja niiden jännittävistä paikoista.

Punaiset hiekat

Punaiset hiekat_kansiTekijä: Wille Ruotsalainen
Tyyppi: lähdeteos
Genre: historia, fantasia
Julkaisuvuosi: 2011
Saatavuus: Fantasiapelit

Punaiset hiekat on Ruotsalaisen järjestyksessään toinen lähdeteos. Tällä kertaa aiheena on Somalia. Teoksessa käydään läpi Somalian historiaa ja kulttuuria erityisesti roolipelaamisen kannalta. Myös myyttiset hirviöt tulevat esitellyiksi. Teoksen loppupuolella on vielä pari esimerkkiskenaarioita sekä statteja muutamille eri roolipeleille.

Aiheen käsittely jää kaikkineen ehkä vähän pinnalliseksi, mutta eipä tästä aiheesta kovin montaa roolipeliä ole tehty. Punaiset hiekat kannattaa ehdottomasti katsastaa, jos Somalia pelimaailmana tai paimentolaisheimo roolipelielementtinä kiinnostaa.

Pyöreän pöydän ritarit

ritarit_kansiTekijä: Sami Koponen
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2011
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Ladattavissa ilmaiseksi pelin kotisivulta

Nimensä mukaisesti Pyöreän pöydän ritareissa pelaajat ottavat Arthurin maineikkaiden ritarien roolin. Heidän tehtävänään on kulkea ympäri myyttistä Britanniaa ja valvoa oikeudenmukaisuuden toteutumista.

Sääntöjen puolesta peli käyttää yksinkertaista resurssisysteemiä, joka on kytketty Camelotin valtakunnan kohtaloon. Pelin kuluessa resurssit loppuvat väistämättä ja Camelot sortuu; sankariteot on tehtävä ennen sitä. Pelimaailma on kuvattu luonnosmaisesti, mutta tarjoaa runsaasti kiintopisteitä moraalisille haasteille.

Unelma Keltaisesta kuninkaasta ja muita tanskalaisia roolipelejä (alkup. Fastaval-skenaarioita)

unelma_keltaisesta_kuninkaasta_kansiTekijä: Juhana Pettersson (toim.) (Pohjoismaisen roolipelaamisen seura)
Tyyppi: roolipeliantologia, kertapeli
Genre: montaa erilaista
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2011
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Fantasiapelit

Unelma Keltaisesta kuninkaasta -kokoelma on 500-sivuinen järkäle, joka sulkee kansiensa väliin täyden tusinan tanskalaisen roolipelitapahtuma Fastavalin kilpailusarjan parhaita roolipelejä. Kaikki skenaariot tai minipelit on tarkoitettu pelattavaksi muutamassa illassa, eli tavallaan niitä voisi kai luonnehtia kertapeleiksikin.

Sääntöjensä puolesta pelit ovat pääsääntöisesti pohjoismaista freeformia, eli noppamekaniikkojen sijasta pelinjohtajan käsikirjoitus on vetävä voima. Aiheiden moninaisuuden osalta voi olla kohtuullisen varma, että Unelmasta löytyy ainakin yksi kiinnostava peli ja pari muuta, jotka järkyttävät jo pelkkänä lukukokemuksena.

Bliaron

bliaron_kansiTekijä: Uoti Huotari et al. (Northern Realms)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2011
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Bliaronia voisi kenties parhaiten luonnehtia suomalaisen roolipelitradition säilyttäjäksi. Sääntökirja esittelee laveasti Bliaronin mannerta ja sen valtakuntia. Isona tekijänä ovat maagijärjestöt ja taikuussäännöt vievätkin leijonanosan mekaniikoista. Muutoin pelin säännöt ovat verrattain yksinkertaiset. Kuvio on kaikkiaan tuttu: pelaajat voivat tehdä millaiset hahmot haluavat ja pelinjohtaja kehittelee niille seikkailuita.

Bliaroniin on julkaistu vuosien saatossa jonkin verran lisämateriaalia. Valmisseikkailu Sonatan hehku sisältää myös kevennetyt pelisäännöt, joten se on hyvä lähtökohta pelaamiselle. Bambukoto-lähdeteos puolestaan esittelee sisäoppilaitosmaisen maagikoulun ympäristöineen. Nämä ja muut Bliaroniin tehdyt apumateriaalit löytyvät ilmaiseksi Northern Realmsin Lataukset-sivulta.

Lamentations of the Flame Princess (englanninkielinen)

LotFP_kansiTekijä: James Raggi (Lamentations of the Flame Princess)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia, kauhu
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2010
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Lamentations of the Flame Princess on erikoinen tapaus kotimaisilla roolipelimarkkinoilla. Raggi kirjoitti pelinsä suoraan englanninkieliseen levitykseen ja onkin saavuttanut menestystä nimenomaan kansainvälisillä markkinoilla.

Lamentations of the Flame Princess on Old School Renessaince -virtaukseen kuuluva tuote, jossa kantavana ajatuksena on palata D&D:n varhaisversioiden pariin. Erityisenä esikuvana Raggi on pitänyt ns. Punalaatikko-D&D:tä (Mentzerin versio v. 1983). Sääntömuutokset ovat hienovaraisia, mutta tyylilaji on vaihtunut luolastokomppaamisesta pulp-henkiseksi kauhufantasiaksi. Vanhan D&D-tradition mukaisesti LotFP ei kuvaa pelimaailmaa lainkaan. Raggi julkaisi teoksensa ensin laatikoituna kokonaisuutena (2010), mutta nykyään saatavilla on perussäännöt erillisenä kirjana.

Raggi on kirjoittanut seikkailuita peliinsä, mutta ennen muuta hän on profiloitunut kustantajana. Lukuisat eri kirjoittajat ovat tuottaneet Lamentations of the Flame Princess -pelille kymmenittäin lähdeteoksia, joten tuoteperheen laajuuden tai myyntilukujen mukaan mitattuna Lamentations of the Flame Princess on menestynein suomalainen roolipeli.

E.N.O.C. – Operaatio Eisenberg

enoc_operaatio_eisenberg_kansiTekijä: Miska Fredman & Samuli Ahokas (Ironspine)
Tyyppi: roolipeli
Genre: toiminta, fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2009
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: DriveThruRPG-verkkokauppa

Kun yliluonnollinen uhka nostaa päätään, E.N.O.C.-järjestön salaiset agentit ampuvat sen päreiksi. Pelaaminen koostuu periaatteessa näiden agenttien tehtävistä. Käytännössä peli ei kuitenkaan juurikaan opasta pelinjohtajaa näiden tehtävien luomisessa eikä muutoinkaan tarjoa taustatietoa tästä salaisesta sodasta tai E.N.O.C.-järjestöstä. Sääntökirja kuitenkin tarjoaa hyvän esimerkkiskenaarion (Operaatio Eisenberg), josta voi ottaa mallia.

E.N.O.C. on Ironspinen Ready-to-play -sarjan ensimmäinen peli. Tavoitteena oli tehdä säännöiltään kohtuullisen yksinkertainen, helposti omaksuttava ja nopeasti aloitettava roolipeli. Taistelujärjestelmä onkin toimintaelokuvamaisuudessaan varsin näppärä. Lisäksi jokaisella hahmoluokalla on omat erikoiskykynsä.

Ikuisuuden laakso

ikuisuudenlaakso_kansiTekijä: Juhana Pettersson (Pohjoismaisen roolipelaamisen seura)
Tyyppi: roolipeli
Genre: eläin, fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2009
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Fantasialinna, Fantasiapelit

Ikuisuuden laakso on toistaiseksi ainoa suomenkielinen roolipeli, jossa pääsee pelaamaan eläinhahmoilla. Peli sijoittuu Etelämantereen pingviinien yhteisöön. Lupsakasta ideastaan huolimatta peli itsessään on synkkä: pingviiniyhteisöt ovat sisäänpäinlämpiäviä, rasistisia ja hylkäävät sankarinsa pelastumisensa jälkeen.

Sääntöjen puolesta peli on perinteistä seikkailumeininkiä erityisine taistelusääntöineen ja loitsulistoineen. Pelimaailmana Etelämanner ja erilaiset pingviiniyhteisöt on kuvattu kattavasti, joskin pääpaino on pingviiniyhteisön sisäisten asioiden käsittelyllä. Pari esimerkkiseikkailua antavat suuntaviivoja sille, millaista pelaamisen olisi tarkoitus olla. Kirjoittajan mukaan tyylilaji on lähimpänä länkkäritarinoita, joissa sankari jää ulkopuoliseksi pelastamastaan yhteisöstä.

Itran kaupunki (alkup. Itras By)

itra_kansiTekijä: Ole Peder Giæver & Martin Bull Gudmundsen (Pohjoismaisen roolipelaamisen seura)
Tyyppi: roolipeli
Genre: surrealismi
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2009
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: vain kirjastoista

Pohjoismaisen roolipelaamisen seuran ensimmäinen uroteko oli tämän norjalaisen roolipelin suomentaminen. Itran kaupunki kuvaa jonkinlaista unikaupunkia, jossa logiikan lait eivät oikein päde. Pelaaminen taipuu nopeasti surrealismin suuntaan.

Pelisäännöt korostavat yhteistä tarinankerrontaa. Lisäksi erityisillä sattumakorteilla pelaajat voivat tuoda peliin kaikenlaisia yllättäviä käänteitä. Itran kaupungin kuvauksen heikkoudeksi voi ehkä laskea sen, että unikaupungin yksittäisten paikkojen kuvauksista ei muodostu yhtenäistä kokonaisuutta, mutta toisaalta erilaisia paikkoja on runsain mitoin. Itse pelaamisen ohjeet ovat vähäiset, mutta ilmeisesti tarkoitus onkin painottaa enemmän kerrontatyyliä kuin sisältöä.

Solar System (englanninkielinen)

solar_cover

won_kansi
Tekijä: Eero Tuovinen (Arkkikivi)
Tyyppi: roolipeli
Genre: universaali, draama
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2008
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Solar System on periaatteessa kolmas versio samoista säännöistä. Alkuperäiset säännöt julkaisi Clinton R. Nixon pelissään The Shadow of Yesterday (2004). Tuovisen Solar System ottaa nämä säännöt, hioo niitä edelleen ja esittää ne universaalijärjestelmänä eli ilman sidonnaisuutta mihinkään pelimaailmaan. Pelimekaniikkojen lisäksi Solar System tarjoaa myös selkeän rakenteen ja ohjeet draamapelaamiselle.

Tuovinen on myös julkaissut Solar Systemiin pelimaailman World of Near -lähdeteoksessa. Near (suom. Lähistö) on hieman synkempää fantasiaa; asteroidi teki pahaa jälkeä, eikä jälleenrakennuksen onnistuminen ole selvää. Erilaisten kulttuurien törmätessä vahvat hallitsevat heikkoja, mutta pelaajahahmot ovat avainasemassa muokkaamassa pelimaailman tulevaisuutta.

Stalker

stalker_kansiTekijä: Ville Vuorela (Burger Games)
Tyyppi: roolipeli
Genre: scifi
Traditio: perinteinen / uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2008
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Fantasialinna, Fantasiapelit

Arkadi ja Boris Strugatskin scifi-romaaniin perustuva Stalker kuvaa nykymaailmaa, jonne on syntynyt Vyöhykkeitä. Vyöhykkeillä luonnonlait ovat vääristyneet vaarallisesti ja sinne suuntaavatkin vain urheimmat seikkailijat etsimään mystisiä esineitä. Pelaaminen muistuttaa tavallaan vanhaa luolastokomppausta, paitsi että luolien ja lohikäärmeiden sijaan hahmot kohtaavat raunioita ja vääristyneitä luonnonlakeja.

Sääntöjensä puolesta Stalker käyttää rakenteellista freeformia, eli pelaaja kuvailee hahmonsa toimet ja pelinjohtaja päättää hahmon onnistumisesta arvottamalla kuvailun tiettyjen sääntöjen mukaan. Noppia tai muita pelivälineitä ei siis tarvita lainkaan. Pelimaailma eli vyöhykkeet ja kansainvälinen reaktio niiden ilmestymiseen on kuvattu huolellisesti ja pelinjohtajan opas on perusteellinen. Stalkeria on muutamissa eri yhteyksissä tituleerattu parhaaksi suomalaiseksi roolipeliksi.

Zombie Cinema (englanninkielinen)

zombi_kansiTekijä: Eero Tuovinen (Arkkikivi)
Tyyppi: roolipeli, kertapeli
Genre: katastrofi, draama
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2008
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Roolipeli Romeron zombi-elokuvien tyyliin, eli ytimessä ei ole kalmojen tuhoaminen tai selviytymiskamppailu, vaan kriisitilanteessa olevien ihmisten väliset suhteet. Peliä voisi ehkä pitää tarinapelinäkin, koska pelinjohtajavuoro vaihtuu kohtausten välillä ja pelin etenemisestä pidetään kirjaa pelilaudan avulla. Peliä ei myöskään pelata perinteisten roolipelin tapaan viikkotolkulla, vaan zombitarina tulee tavallisesti valmiiksi yhdellä pelikerralla.

Säännöt mahtuvat pieneen vihkoon, eli selventävät ohjeet ja pelimaailma jäävät kokonaan pois, mutta ei Zombie Cinema niitä kaipaakaan. Sääntöjen universaaliuden vuoksi peliä on helppo soveltaa zombielokuvien lisäksi muihin katastrofitilanteisiin, jossa selviytyjät ovat päähenkilöitä.

Parhaaseen katseluaikaan (alkup. Prime-Time Adventures)

PKA_kansiTekijä: Matt Wilson (suom. Markku Tuovinen) (Arkkikivi)
Tyyppi: roolipeli
Genre: draama
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2007
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Parhaaseen katseluaikaan -peli pyrkii muodollisesti matkimaan tv-draamasarjan tekemistä: pelissä puhutaan tuotantokausista, päähenkilöistä, kohtauksista ja fanipostista. Käytännössä näiden termien takaa kuitenkin paljastuu yksinkertaisilla pelikorttimekaniikoilla pelattava hahmovetoinen roolipeli.

Muihin pelaajahahmokeskeisiin peleihin verrattuna Parhaaseen katseluaikaan eroaa hahmojen tarinakaarien avulla. Kampanjan pelikertojen määrä sovitaan etukäteen ja samoin etukäteen päätetään, millä pelikerralla hahmon aihe tai teema saavuttaa ratkaisevan kulminaatiopisteensä. Näiden rakenteiden avulla hahmon kehitystarinaa on helppo pelata. Neuvoja pelaamiseen on runsaasti ja pelimaailma on korvattu useilla erilaisilla kampanja- eli tv-sarjaesimerkkeillä.

Parabellum

parabellum_kansiTekijä: Jan-Erik Ehrström
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2006
Saatavuus: vain kirjastoista

Parabellum edustaa perinteistä suomalaista seikkailupelitraditiota. Keskeisin vertailukohta lienee Advanced Dungeons & Dragons (1978): tasopohjaisuus, 14 ominaisuutta, yksityiskohtainen taistelujärjestelmä ja yli 130 kykyvaihtoehtoa tekevät säännöistä monimutkaiset ja raskaat. Pelimaailma Vidoqin maantiede, historia ja uskonnot esitellään verrattain suurpiirteisesti.

Ehrström on kuitenkin urakoinut pelilleen huomattavan määrän lisämateriaalia. Seikkailut Kadonnut morsian ja Väärän kuninkaan torni tarjoavat seikkalijaryhmälle mysteereitä ja raunioita, kun taas Domini-taistelujärjestelmää voi käyttää joko osana Parabellumia sodankäyntisääntöinä tai kokonaan itsenäisenä pelinä. Harmillisesti näiden saatavuus on tänä päivänä liki mahdotonta.

Vuoren velho (alkup. The Mountain Witch)

vuorenvelho_kansiTekijä: Timothy Kleinert (suom. Markku Tuovinen) (Arkkikivi)
Tyyppi: roolipeli, kertapeli
Genre: fantasia, samurai
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2006
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Isännättömät samuraisoturi eli roninit ovat matkalla tappamaan Vuoren velhoa. Pelin jännite ei kuitenkaan tule siitä, onko reissu menestyksekäs, vaan siitä, kestääkö roninien yhteistyö, kun jokainen heistä hautoo synkkiä salaisuuksia. Pelin pääpaino on siis pelaajahahmoissa ja heidän vähitellen paljastuvissa tarinoissaan, ei pelinjohtajan etukäteen laatimassa seikkailussa. Koska peli perustuu tähän yhteen tappotehtävään, on se paljon rajatumpi kuin perinteiset vapaaseen seikkailuun perustuvat roolipelit.

Vuoren velhossa on yksinkertaiset säännöt, jotka kuitenkin tehokkaasti korostavat luottamuksen merkitystä. Kun roninit luottavat toisiinsa, he ovat pysäyttämättömiä, mutta luottamus on myös helppo pettää. Tämä sopii hyvin synkkiä salaisuuksia hautovien hahmojen keskinäisten välien käsittelyyn. Pelimaailmaa ei suomennoksessa kuvata yhtä paljon kuin alkuperäisteoksessa, mutta aivan riittävästi pelinjohtajan tarpeita varten.

Heimot

heimot_kansiTekijä: Miska Fredman (Ironspine)
Tyyppi: roolipeli
Genre: scifi
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2006
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: DriveThruRPG-verkkokauppa

Fredmanin ensimmäinen roolipeli on avaruusoopperaa. Heimoista löytyvät kaikki scifi-kliseet alkaen etanankaltaisista hutt-olentojen rodusta, henkilökohtaisista voimakentistä ja hyperavaruusmatkailusta. Pelimaailman kuvaus ja tulevaisuuden historia vievät suurimman osan kirjasta, mutta yksittäisistä osista ei oikein synny yhtenäistä kokonaisuutta.

Pelinjohtajalle osoitetut ohjeet jäävät vähäisiksi eli tässäkin pelissä vaaditaan, että pelinjohtaja keksii pelattavaa eri ihmiskansojen ja avaruusolentojen sivilisaatioiden kohtaamisista. Pelisäännöt ovat kohtuullisen yksinkertaiset ja toimivat, vaikka ne käsittelevätkin erilaisia scifi-ideoita.

Menneisyyden varjot (alkup. The Shadow of Yesterday)

menneisyyden varjot_kansiTekijä: Clinton R. Nixon (suom. Markku Tuovinen) (Arkkikivi)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2006
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkosivu

Lähistön maailma on vasta pääsemässä takaisin jaloilleen tuhoisasta asteroidin törmäyksestä. Keisarikunta on pirstoutunut, mutta sen rippeet pyrkivät yhä alistamaan heikompia kulttuureita. Kyse on valtakamppailusta monella eri rintamalla.

Pelaajahahmot ovat tarinan päähenkilöitä ja pelisäännöt ohjaavat käsittelemään taitojen, erikoiskykyjen ja hahmojen tavoitteiden kautta hahmojen suhdetta eri kulttuureihin. Pelimaailma on kuvattu draamallisesti, eli huomiota on kiinnitetty maantieteen sijasta kulttuurien ja valtakuntien välisiin jännitteisiin. Tämä draamallinen asennoituminen erottaa pelin monesta muusta fantasiapelistä, mutta muutoin kyseessä on tuttu seikkailupeli.

Piruja miehiksi (alkup. Dust Devils)

pirujamiehiksi_kansiTekijä: Matt Snyder (suom. Markku Tuovinen) (Arkkikivi)
Tyyppi: roolipeli
Genre: western
Traditio: uusi aalto
Julkaisuvuosi: 2005
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Piruja miehiksi on tällä hetkellä ainoa saatavilla oleva länkkäriroolipeli. Pelin esikuvana ovat spagettiwesternit, joissa keskeistä on päähenkilöiden kamppailu omia sisäisiä paheitaan vastaan sekä väkivallan pelottava mahti. Pelin yksinkertaiset säännöt toimivat pokerikorttipelin avulla. Pohjois-Amerikan historiaan pohjautuvaa pelimaailmaa kuvataan lähinnä viitteellisesti.

Piruja miehiksi oli aikoinaan ensimmäinen suomenkielinen peli, joka ohjasi rakentamaan peliä pelaajahahmojen ja heidän ihmissuhteidensa ympärille. Peli myös antoi tavallista enemmän valtaa pelaajalle, joka saattoi korkeimman kortin pelaamalla päästä kertomaan, miten käynnissä oleva pelitilanne ratkesi.

Myrskyn aika

myrskyn aika_kansiTekijä: Mike Pohjola (Johnny Kniga Kustannus / Like)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2003
Saatavuus: Fantasiapelit

Myrskyn aika esittelee Valenorin fantasiamaailman valtakuntineen, uskontoineen ja hirviöineen. Liskomiesten armeija uhkaa etelästä ja keisari hallitsee itsevaltiaan ottein. Pelaajahahmojen valmista asemaa ei ole osoitettu, joskin esimerkkihahmot ovat kaikki kapinallisia. Tarjottu kampanjarunko painottaa voimakkaasti valmishahmojen keskinäisiä suhteita.

Pelisäännöt ovat yksinkertaiset ja koskevat lähinnä taistelukohtauksia, mutta täysin pelaamiseen riittävät. Peliohjeita annetaan myös larppaamista silmällä pitäen, mikä on poikkeuksellista pöytäroolipelijulkaisussa. Myrskyn aika erottuu myös sillä, että julkaisijana on perinteinen kirjakustantamo, mikä toi pelille aikoinaan runsaasti näkyvyyttä.

Praedor

praedor_kansiTekijä: Ville Vuorela (Burger Games)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 2000 (uud. laitos. 2005)
Linkki: Pelin kotisivu
Saatavuus: Julkaisijan verkkokauppa

Petri Hiltusen Praedor-sarjakuviin perustuva roolipeli kuvaa fantasiamaailma Jaconiaa ja sen seikkailijoita. Jaconia on monipuolinen fantasiamaailma, josta löytyvät kaikki mahdolliset seikkailuympäristöt hirviöiden asuttamista raunioista synkkiin metsiin. Pelisäännöt ovat keskiraskaat, mutta toimivat kautta linjan muutaman selkeän mekaniikan mukaisesti. Praedor lienee suosituin suomalainen roolipeli, eikä syyttä.

Praedorin ensimmäinen versio julkaistiin vuonna 2000. Nykyiseen vuoden 2005 uusittuun laitokseen lisättiin säännöt suuria taisteluja varten sekä useita esimerkkiseikkailuita. Praedoriin on julkaistu useampikin lähdeteos: artikkelikokoelma Ryöväreiden maa, erikoiskykyjä ja noituutta käsittelevä Salaisuuksien kirja, Borvarian ryöstöretkistä tehty Kirottu kirja, Warthia ynnä muita Jaconiassa sijaitsevia raunioita kuvaava Varjojen kirja sekä avioelämää käsittelevä Kielletyn rakkauden kirja.

Ultima Thule

ultima thule_kansiTekijä: Ilmari Piela (Suomen Kirjallisuuden Seura)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia, pseudo-historia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1999
Saatavuus: vain kirjastoista

Ultima Thule on vanhin saatavilla oleva roolipeli kalevalaisesta muinais-Suomesta. Pelissä hahmot kuuluvat johonkin suomalaisten heimoista, mutta tarkempi pelisisältö jää pelinjohtajan kekseliäisyyden varaan. Pelisäännöt ovat aika monimutkaiset ja yksityiskohtaiset. Pelimaailman kuvaus puolestaan keskittyy arkisiin yksityiskohtiin eikä valtakunnan tason asioista sanota mitään.

Ainoana fantasiaelementtinä ovat loitsurunot, jotka ovat suoraan kansalliskirjastamme napattuja. Kenties juuri niiden nojalla peli sai Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kustantajakseen. Pelinjohtamisohjeet ovat vähissä, mutta pari seikkailuideaa kalevalaisesta arjesta sentään löytyy.

Taiga (englanninkielinen)

taiga_kansiTekijä: Ville Vuorela (Burger Games)
Tyyppi: roolipeli
Genre: postapokalypsi
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1998
Saatavuus: Fantasialinna, Fantasiapelit

Tulevaisuus näyttää synkältä. Ekokatastrofin jälkeen eteläisempi Eurooppa sulkeutuu suojellakseen itseään. Vuoden 2039 Länsi-Siperan tasangolla on enää pieniä kyläpahasia ja kulkuriyhteisöjä. Sieltä löytyvät myös Taigan pelaajahahmot.

Pelisäännöt ovat ehkä hiukan turhan monimutkaiset, etenkin tulitaistelun osalta. (Vuorelahan käytti myöhemmin samankaltaista mutta hiotumpaa systeemiä Praedor-roolipelissään.) Pelinjohtamisohjeetkin ovat kevyet, eli pelinjohtajan on tiedettävä entuudestaan, mitä tekee. Sen sijaan melkein puolet sääntökirjasta vievä pelimaailman kuvaus on taattua Vuorelan korkealuokkaista tasoa.

Keski-Maa roolipeli (alkup. Middle-earth Roleplaying Game)

keskimaa_kansiTekijä: I.C.E. (Ace-pelit)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1994
Saatavuus: Fantasiapelit

Roolipeli, joka sijoittuu J.R.R. Tolkienin kuuluisaan fantasiamaailmaan. Heti perään on kuitenkin sanottava, että kohtuullisen monimutkaiset pelisäännöt lähinnä haittaavat tolkienistisen tunnelman tavoittamisessa. Keski-Maan kuvaus jää sääntökirjan tasolla vähälle ja pelinjohtajaa neuvotaan luomaan sellaisia seikkailuita kuin mieli tekee. Keski-Maa roolipelin säännöt ovat yhteensopivat Roolimestarin kanssa, eli niiden avulla peliä voi laajentaa, jos tahtoo vielä yksityiskohtaisemmat säännöt.

Keski-Maa roolipelin lähdeteokset ovat emopeliä onnistuneempia (ensimmäinen painos perussääntökirjasta tuli jo vuonna 1990). Keski-Maan olennot ja Keski-Maan valtiaat 1 ovat luetteloita pelaajahahmoja paljon mahtavimmista hirviöistä ja sankareista. Brii ja hautakerot, Cardolan – kadonnut valtakunta sekä Rautapiha ja pohjoinen Gondor sen sijaan ovat tolkienistisia lähdeteoksia eri paikoista, jotka kiinnostanevat Keski-Maa -faneja ihan ilman roolipeliäkin. Mustan metsän salaisuus, Tharbadin varkaat ja Rhudaurin musta maagi ovat skenaarioita, mutta niissäkin on kohtuullisesti maailmakuvausta mukana.

Elhendi

elhendi_kansiTekijä: Risto Hieta (ACE-Pelit)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1993
Saatavuus: Fantasiapelit

Elhendi on roolipeli haltijoista. Pelisäännöt ovat yksinkertaiset, mutta eivät ole kovin yhtenäiset käyttäessään montaa eri tapaa ratkoa erilaisia tilanteita. Haltioiden, ihmisten, kääpiöiden ja örkkien asuttama pelimaailma on kuvattu kevyesti, mutta kyllä sillä alkuun pääsee. Pelinjohtajan ohjeistus jää aika niukaksi.

Elhendi on täsmällisesti ottaen Rapier-roolipelin toinen laitos. Peliin julkaistiin aikoinaan pari valmisseikkailuakin, mutta niitä ei enää löydä mistään. Kaikkiaan Elhendi erottuu muiden fantasiapelien joukosta verrattain positiivisella ja elämänmyönteisellä tunnelmallaan.

Twilight 2000 2.2 (alkup. Twilight 2000)

twilight_kansiTekijä: GDW Games (Finnish Game House)
Tyyppi: roolipeli
Genre: sota
Julkaisuvuosi: 1993
Saatavuus: Fantasiapelit

Kylmä sota räjähti kolmanneksi maailmansodaksi ja nyt Nato-joukkojen rippeet ovat eksyneet sodan tuhoamaan Eurooppaan. Twilight 2000 pyrkii realismiin, joten peli tarjoaa yksityiskohtaista tietoa erilaisista sotilasosastoista ja aseista (säännöt ovat jonkin verran yksinkertaistuneet sitten vuoden 1990 ensimmäisen laitoksen). Toisaalta ydinsota on tehnyt armeijoista selvää jälkeä, joten pelaajahahmot eivät välttämättä ole tiukasti armeijan leivissä.

Twilight 2000 on ainoa yhä saatavilla oleva suomenkielinen roolipeli, johon on saatavilla sekä käännettyä että kotimaista lähdemateriaalia. Suomennettu Kohtaamisia -lisäosa tarjoaa muutamia lisäsääntöjä ja erilaisia pelimaailman ryhmittymiä. Kotimaisin voimin tehtyjä ovat Erikoisjoukot, Pohjoismaat ja Kööpenhaminaan. Näistä ensimmäinen tarjoaa hahmonluontitiedot ja varusteet eri armeijoiden erikoisjoukoille, toinen tiedot Pohjoismaiden tilanteesta ja armeijakunnista ydinsodan jälkeisessä maailmassa ja viimeisenä mainittu on skenaario, jossa hahmot pyrkivät Tanskaan, mutta päätyvätkin Suomeen.

Paranoia (alkup. Paranoia)

paranoia_kansiTekijä: West End Games (Finnish Game House)
Tyyppi: roolipeli
Genre: scifi, huumori
Traditio: uusi aalto / perinteinen
Julkaisuvuosi: 1993
Saatavuus: Fantasiapelit

Paranoia on erikoinen tapaus suomenkielisten roolipelien joukossa. Periaatteessa pelissä on potentiaalia yhteiskuntasatiiriin, sillä pelaajahahmot elävät dystooppisessa tietokoneen valvomassa Alfakompleksissa ja etsivät pettureita (joita pelaajahahmot ovat). Käytännössä Paranoia tapaa sortua anarkistiseksi ilotteluksi, jossa syrjäytetään kaikki roolipelien perinteet ja pelaajahahmot keskittyvät toistensa lahtaamiseen pettureina.

Paranoian säännöt ovat kohtuullisen yksinkertaiset ja pelimaailman kuvauksessa on keskitytty ennen muuta ahdistavan tyrannian ja mielistelevän ilmapiirin kuvaamiseen. Peliohjeet tapaavat olla “muuta kaikki säännöt ja tapa hahmot tarvittaessa” -tasolla, mutta näistähän se Paranoia-pelikokemus syntyy.

Paranoiaan on saatavilla kaksi skenaariota: Liisa peililasimaassa ja Twilightsykli 2000. Kuten nimistä voi päätellä, molemmissa parodioidaan muita roolipelejä: ensimmäisessä Cyberpunkia ja jälkimmäisessä Twilight 2000:a.

Roolimestari (alkup. Rolemaster)

asemestari_kansi

loitsumestari_kansi

mestarihahmot_kansi
Tekijä: I.C.E. (Ace-pelit)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1993-1994
Saatavuus: Fantasiapelit

Tarkasti ottaen Roolimestari-nimistä roolipelituotetta ei ole olemassa. Kyseinen peli nimittäin koostuu kolmesta verrattain itsenäisestä sääntökirjasta: Asemestari, Loitsumestari sekä Mestarihahmot ja kampanjat. Nimensä mukaisesti Asemestari tarjoaa monimutkaiset ja kattavat taistelusäännöt, Loitsumestari puolestaan sivutolkulla loitsulistoja ja Mestarihahmot tietoja korkean tason hahmoista sekä erilaisista pelimaailman vaaroista (myrkyistä alkaen). Peli on saavuttanut hieman kyseenalaista kuuluisuutta lukuisista eri tilanteita koskevista taulukoistaan. Useimpien taulukoiden käyttö on kuitenkin vapaaehtoista, eli peliporukka päättää itse, kuinka sääntöorientoituneeksi pelaaminen käy.

Roolimestari on olennaisesti Keski-Maa roolipelin isoveli. Se käyttää samaa pelimekaniikkaa, mutta on huomattavasti yksityiskohtaisempi ja pikkutarkempi. Tällainen laajempien lisäsääntöjen kirjoittaminen on vanha perinne roolipelikulttuurissa. Roolimestari-tuoteperhe sopii siis lähinnä niile, jotka haluavat Keski-Maa roolipeliinsä lisää yksityiskohtaisia sääntöjä. Varsinaista pelimaailmaa tai peliohjeita ei sisälly mihinkään suomennetuista Roolimestari-sarjan kirjaan.

Stormbringer roolipeli (alkup. Stormbringer)

stormbringer_kansiTekijä: Chaosium (Ace-pelit)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1992
Saatavuus: Fantasiapelit

Michael Moorcock kirjoitti pari fantasiakirjaa synkästä Elricistä, Melnibonén kuninkaasta, joka suurista taikavoimistaan huolimatta joutui kaaosjumalan palvelijaksi ja maailmantuhoajaksi. Stormbringer roolipeli sijoittuu tähän Moorcockin luomaan fantasiamaailmaan, Nuoriin kuningaskuntiin. Pelaajahahmoilla ei juurikaan ole mitään tekemistä Elricin kanssa.

Pelisäännöt ovat kohtuullisen yksinkertaiset (samankaltaiset kuin RuneQuestissa, mutta virtaviivaisemmat). Nuoret kuningaskunnat kuvataan aika ylimalkaisesti eikä Moorcockin romaanien meiningistä ole siirtynyt roolipeliin juuri mitään – lukuunottamatta taikuutta, joka perustuu loitsujen sijaan demonien orjuuttamiseen. Seikkailuroolipelinä, joka jättää pelinjohtajalle verrattain vapaat kädet, Stormbringer kuitenkin ajaa hyvin asiansa.

RuneQuest (alkup. RuneQuest)

runequest_kansiTekijä: Avalon Hill (Ace-pelit)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1992
Saatavuus: sääntökirja vain kirjastoista, lähdeteoksia Fantasiapeleistä

RuneQuest on yksi vanhimmista saatavilla olevista suomenkielisistä roolipeleistä (ensimmäinen painos ilmestyi jo vuonna 1988). Se on säilyttänyt asemansa osin maineensa ja osin universaalisuutensa vuoksi. Sääntökirjat eivät kuvaa mitään pelimaailmaa, joten peliporukat ovat voineet yhdistää sen muihin ja/tai omatekoisiin pelimaailmoihin.

Suosiostaan huolimatta RuneQuest ei ole varsinaisesti helppo peli. Säännöt ovat yksityiskohtiensa vuoksi monimutkaiset ja eri taikuusjärjestelmistä on vaikea saada otetta juuri pelimaailman kuvauksen puuttumisen vuoksi. Pelinjohtamisneuvot ja seikkailunsuunnittelun ohjeet pelistä sentään löytyvät.

RuneQuestilla on yksi laajimmista tuotevalikoimista. Glorantha: Genertelan manner tarjoaa Staffordin luoman pelimaailman (jos kohta koko mantereen esittely tarkoittaa sitä, että mistään paikasta ei kerrota järin paljon). Gloranthan olennot ja salaisuudet sekä Gloranthan vanhat rodut laajentavat kuvaa pelimaailmasta fantasiakuvaston osalta. Gloranthan kultit sekä Kauhun ja pimeyden kultit puolestaan esittelevät Gloranthan uskonnollisen kirjon (jolla on suuri vaikutus gloranthalaiseen kulttuuriin).

Auringon kreivikunta esittelee yhden pienen alueen, josta riittää kampanjan tarpeiksi. Skenaariot Omenakuja, Käärmepiipun syvänne, Aarnikotkien saari, Peikkomaat ja Sienikkäät puolestaan tarjoavat valmiita seikkailuita pelattavaksi (maailmakuvaus jää niissä varsin ohueksi). Lopuksi on vielä olemassa Fantasiakaupungit -niminen lähdeteos, jonka avulla pelinjohtaja voi suunnitella RuneQuestiin omia kaupunkejaan ja niihin satunnaisia tapahtumia.

Taru Sormusten Herrasta Seikkailupeli (alkup. Lord of the Rings Adventure Game)

tsh_seikkailupeli_kansiTekijä: I.C.E. (Ace-pelit)
Tyyppi: roolipeli
Genre: fantasia
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1992
Saatavuus: Fantasiapelit

Taru Sormusten Herrasta Seikkailupeli on aloittelijoille suunnattu esitys roolipelaamisesta. Siinä selitetään huolellisesti roolipelaamisen idea ja ohjataan pelinjohtajaa tekemällä valmisseikkailuista valmiiksi käsikirjoitettuja, joissa vaihtoehtoiset toimintatavat on rajattu etukäteen. Pelisäännöt ovat yksinkertaiset, mutta eivät ehkä erityisen aloittelijaystävälliset.

TSH Seikkailupelin maine roolipeliskenessä on kahtalainen. Toisaalta se on kirjoitettu aloittelijaystävälliseksi, mutta toisaalta juuri valinnanvapauden rajallisuus uhkaa vakavasti roolipelaamisen ydintä. Pelissä ei myöskään ole oikein minkäänlaisia neuvoja omien seikkailujen suunnittelulle, joten valmisseikkailujen pelaamiseen jälkeen pelaamisen jatkaminen on hankalaa.

TSH Seikkailupeliin on suomennettu yksi skenaario, Pimeyttä pimeämpään. Se jatkaa valmisskenaariossa kesken jäänyttä tarinaa. Valitettavasti tarinan päättävää skenaariota Over the Misty Mountains ei koskaan suomennettu.

Cyberpunk 2020 (alkup. Cyberpunk 2020)

cyberpunk_kansiTekijä: R. Talsorian (Finnish Game House)
Tyyppi: roolipeli
Genre: cyberpunk, scifi
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1991
Saatavuus: Suomennos on ollut jo vuosia loppuunmyyty, mutta alkuperäistä englanninkielistä saa Fantasiapeleistä

Cyberpunk 2020 on niitä harvoja roolipelejä, joiden voi sanoa luoneen oman genrensä. Tarjolla on synkkä kuva lähitulevaisuudesta: ylikansalliset yhtiöt ovat vallankahvassa, aseistetut jengit riehuvat kaupungin keskustassa ja luonto on lopullisesti myrkytetty. Pelaajahahmot ovat tämän julman maailman asukkaita.

Pelisäännöt ovat periaatteessa yksinkertaiset, mutta varsinkin taistelusäännöt ovat yksityiskohtaisuudessaan aika raskaat. Maailmakuvausta sääntökirjasta ei juuri löydy, mutta rivien välistä löytää kuitenkin eväitä oikean tyylilajin tavoittamiseksi. Varsinaisia peliohjeita ei ole, eli se, miten peliä varsinaisesti pelataan, jää pelinjohtajan huoleksi.

Cyberpunk 2020 -perussääntökirjaa ei ole enää saatavilla suomeksi, mutta erilaisia lähdeteoksia löytyy senkin edestä. Jotain pimeästä on maailmakuvausta vaihtoehtohistorioineen ja yhtiöesittelyineen. Datasuoja & faksarit tarjoavat yhteenvedon pelin taulukoista ja kymmenkunta ideaa seikkailuksi. Kromikirja puolestaan laajentaa pelin ase-, kyberlaite- ja varusteluetteloita. Rautahermot ja Kun painovoima pettää ovat pelimaailmalähdeteoksia. Molemmat perustuvat cyberpunk-romaaneihin: ensimmäinen Williamsin sliipatumpaan ja scifimpään cyberpunkiin ja jälkimmäinen Effingerin Lähi-itään sijoittuviin murhamysteereihin.

Tie tähtiin 2300 (alkup. 2300 AD)

tietähtiin_kansiTekijä: WEG (Ace-pelit)
Tyyppi: roolipeli
Genre: scifi
Traditio: perinteinen
Julkaisuvuosi: 1990
Saatavuus: Fantasiapelit

Jos realistinen scifi kiinnostaa, kannattaa suomi-pelien joukosta katsastaa Tie tähtiin 2300. Ihmiskunta on ryhtynyt avaruuden valoittamiseen, joka on johtanut uuteen kolonialistiseen aikaan ja suurvaltojen välisiin yhteenottoihin. Toki galaksista on tullut vastaan myös murhanhimoinen hirviölaji, joka tahtoo pyyhkiä ihmiset olemattomiin.

Tie tähtiin 2300 on sääntöjensä puolesta paitsi monimutkaisimmasta niin myös epäselvimmästä päästä. Maailmakuvaustakaan ei loppujen lopuksi kauheasti ole; enemmän realistinen scifi näkyy teknologian toimivuuden ja ihmiskunnan toiminnan “realistisuudessa”. Kuten vanhemmissa peleissä yleensä, tästäkään ei löydy kunnollisia ohjeita pelaamisesta. Niinpä sitä ei uskalla suositella muille kuin kokeneille pelinjohtajille.

Tie tähtiin 2300-suomennos sai aikoinaan kohtuullisen laajan tuoteperheen. Varusteopas on juuri sellainen kuin nimestä voi päätellä: sivutolkulla listoja erilaisista varusteista pelistatteineen. Maa/kybernetiikka Lähdekirja puolestaan tarjoaa ennen muuta katsauksen maapallon historiaan ja nykytilanteeseen 2300-luvulla. Kaferit tulevat, Operaatio Arcturus ja Pavunvarsi ovat kaikki skenaarioita: ensimmäisessä soditaan avaruushirviöitä vastaan, toisessa mennään pelastamaan haaksirikkoutunutta avaruusalusta (ja törmätään samoihin avaruushirviöihin) ja kolmannessa hahmot joutuvat diplomatiaa ja etsiväntyötä vaativan seikkailun pyörteisiin.