Kesäkuun keskustelut Roolipelaajien Suomi -Facebook-ryhmässä muistuttivat kovasti säätilaa: aika kuivaa on, mutta muutaman kerran satoi rankasti. Blogeista löytyi juttua erilaisista pelikokemuksista ja kampanjoista.
Taukoa pelikeskusteluista
Kesäkuussa vähintään 25 vastausta saaneita keskustelunaloituksia kertyi niukanlaisesti, mutta myös ylipäänsä keskustelunavaukset olivat vähissä. Näin asia kutakuinkin meni viime vuonnakin, joten ehkä kesä todella saa roolipelaajat irtautumaan sosiaalisen median pauloista. Keskustelujen sisällön puolesta mentiin tutuilla radoilla: pelisuosituksia, hassuja pelikokemuksia ja pari viihteellistä hupikyselyä. Suomi Larp -ryhmässä keskustelu on ollut suunnilleen yhtä aktiivista kuin ennenkin, mutta pitkiä viestiketjuja sieltä ei löytynyt.
- Kertokaa pelejä, joissa on hyvä miekkailujärjestelmä: Keskustelun aloittaja halusi jotain D&D:n haarniskaluokkaa monimutkaisempaa taistelujärjestelmää, joten hänelle ehdotettiin kymmentä eri peliä.
- Mistä aiheesta pitäisi olla olemassa roolipeli: Monesta videopelistä toivotaan roolipeliversiota ja onhan tuota lisensoimatonta fantasiakirjallisuuttakin näköjään vielä paljon.
- Peliesittelyitä kahden lehmän vertauksen avulla: Humorististen peliesittelyiden kirjoittaminen sai monet liikkeelle ja ainakin osa kuvauksista on ihan onnistuneita.
- Hahmojen tyylikkäitä kuolemia: Eeppisyyden sijaan listaan kertyikin kuvauksia enimmäkseen huonon noppatuurin aiheuttamista noloista kuolemista.
- Montako eri pelaajaa kampanjoissasi on: Tästä ei syntynyt pitkää kommenttiketjua, mutta aloituksen yhteydessä olleeseen kyselyyn vastasi moni. Sen perusteella viime vuonna väki pelasi kampanjoita noin kymmenkunnan eri tyypin kanssa, mutta hajonta on laajaa.
- Minkä mittaisia pelejä pelaatte: Jälleen keskustelu oli vähäistä, mutta kyselyvastausten perusteella selkeässä valtaosassa kampanjoista ei ole etukäteen määrättyä pituutta.
- Miksi pelaat mieluummin D&D:n 5. laitosta etkä 3.5 laitosta: Uusi laitos koetaan kevyemmäksi ja vähemmän hahmonkehityksen optimointia vaativaksi.
- Mikä D&D-hahmoluokka olisit: Tällaista netin hupikyselyyn liittyvää “mikä olisit” -ketjua ei olekaan näkynyt aikoihin.
- Mikä on lempinoppasettisi: Moniväristen noppien esteettisyys miellyttää monia.
Pelikokemuksia ja pelaamisen ihanuudesta
Blogien puolella kesäkuun teksteissä moni päätyi kertomaan viimeaikaisista pelikokemuksistaan. Niklas Nylund kirjoitti Limun Ropellukset -blogiin megaluolaston pelaamisesta nimenomaan pelinjohtajan näkökulmasta. Kuten moni muukin samaa koettanut on kertonut, jättiläismäisen luolaston pitäminen eläväisenä pakottaa sekä pelinjohtajan että pelaajan ajattelemaan kokonaisuutta. Tämä näyttää tuottavan sekä loogisen ympäristön että loogista pelaajahahmojen käyttäytymistä. Larppien osalta Kaisa Vitikainen kirjoitti Lokissa julkaistussa artikkelissa puolalaisen College of Wizardry -larppisarjan koukuttavuudesta ja Sami Mäntylä puolestaan yli kahden vuosikymmenen mittaisesta Rajakatse-kampanjan arkisista tavernapeleistä.
Hieman pidemmän ajan pelaamista käsittelivät Efemeros-blogissa julkaisemani selvitys peliporukkamme kuusivuotisen taipaleen juhlistamisesta sekä Kai Saarton Todellisuuspako-blogin artikkeli paluusta Dungeons & Dragons -pelin pariin. Saarto vertaili vuoden 1988 suomennettua punalaatikkoa vuonna 2014 julkaistuun 5. laitoksen aloituspakettiin, kun hän halusi tutustuttaa oman jälkikasvunsa roolipelaamiseen. Samanlaisella motivaatiolla oli liikkeellä myös Joni Heinonen, joka kuvasi Ropetuvan tuoreimmassa jaksossa oman harrastushistoriansa alkua ja toivoa siitä, että hänenkin lapsensa pääsisi joskus kokemaan samanlaisia huimia mielikuvitusseikkailuita.
Kesäkuussa tehtiin myös enemmän pelaamisen käytännöissä kiinni olevaa materiaalia. Knights in the North -blogissa julkaistaan säännöllisesti sekalaista lisämateriaalia D&D:n varhaisversiolle ja retroklooneille. Jos kyseinen peli innostaa, kannattaa katsastaa Ari-Matti Piipon Patron and Deity Demands ja How to fill the time between delves, joista ensimmäisessä kehitellään materiaalia jollekin jumalalle omistautumisen seurauksista ja jälkimmäisessä annetaan ideoita siitä, mitä hahmot voivat tehdä seikkailuiden välillä uusiin koetuksiin valmistautuakseen.
Pohdiskelevampaa sisältöä löytyi YouTuben puolelta: Ropehiiren kolon jaksossa Tuomas Kuusniemi pyöritteli MacGuffinin käyttöä roolipeleissä ja Mikko Iivosen luotsaamassa Level 20 Podcast -sarjan jaksossa juteltiin D&D-hahmojen maailmankatsomusten kirjosta (alignment). Jälkimmäisen loppupuolella miehet yrittävät sijoittaa tuttuja fiktiivisiä hahmoja D&D:n maailmankatsomusten lokeroihin. Nähdäkseni he päätyvät näin osoittamaan, että eri maailmankatsomusten merkityksestä kannattaa sopia peliporukan kesken kampanjakohtaisesti eikä yrittää käyttää niitä jotenkin universaalisti.
Be First to Comment